چرا عصرانه بهره‌وری

سید حمید کلانتری، مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران در یادداشتی به ضرورت برگزاری «عصرانه بهره‌وری» در راستای ایجاد نهضت بهره‌وری پرداخته است.

در این زمانه که هر کس برای خود نقشی قائل شده است، عده ای هم دور هم جمع می شوند تا به بهره‌وری بیندیشند،

تا با ضرورت ها، چگونگی ها، مهارت ها و اولویت های بهره‌وری آشنا شوند وبه غفلت بهره‌وری بپردازند،

تا خود با بهره‌وری پیمان ببندند که انسان بهره‌وری باشند. و بهره‌وری را در خانه و محله و در جمع دوستان و همکاران و کارخانه یا اداره، یا شرکت و محل کار خود اشاعه دهند.

تا با نا بهره‌وری ها مبارزه کنند و نا بهره وران را در جامعه در هر سطح و مسئولیتی نقد نمایند،

تا با هم اندیشی، هم فکری و بحث و گفتگو به بهترین راهکارهای بهبود و ارتقاء بهره‌وری دست یابند، تا از هر آنکه در خدمت بهره‌وریست حمایت نمایند، تا مشاوران و صاحبنظران و کارشناسان و کاربلدان بهره‌وری را درترویج و ارائه راهکار برای توسعه و پیشبرد حرکت بهره‌وری پشتیبان باشند. و شاید با توسعه این عصرانه نشست های موثرتر و گفتگوها و جلسات اثربخش تری پدیدار شود تا عالمانه تر و سنجیده تر به برنامه های کشور از زاویه بهره‌وری بنگرند و مورد ارزیابی و نقد قراردهند، تا بررسی شود که چرا بودجه سالانه کشور، سالهاست که در مسیر عملیاتی شدن و نتیجه محور گشتن دست و پا میزند و همچنان نا کارآمد و نا بهره ور تدوین و تصویب می شود.

شاید فرصتی فراهم شود تا بررسی شود که چرا مدیریت منابع انسانی کشور به عنوان مهمترین بخش در توسعه بهره‌وری در حوزه های آمموزش و پرورش و آموزش عالی با مشکلات عدیده و فراوان روبروست.

دور هم جمع می شویم تا با این گرد هم آییها ندیشه ای اثربخش برای مدیریت اساسی منابع انرژی کشور بشود و از هدررفت های فراوان این ثروت خدادادی جلوگیری شود و از شدت مصرف انرژی بالای 5/3 برابر میانگین مصرف جهانی قدری کاسته شود. و البته در کنار آن به بهره‌وری منلبع گرانسنگ و محدود آب کشور از نزول باران رحمت الهی تا رسیدن به مزرعه و گلخانه و باغ و بوستان و خانه و کارخانه بیاندیشیم و اندیشمندان و صاحبنظران متعهد این حوزه را گرد هم آوریم تا چاره جویی نمایند تا نعمت الهی باران به سیل ویرانگر و رنج آور تبدیل نشود و با مکانیزه تر کردن و هوشمند سازی نظام آبیاری و کشاورزی هم به تولید انبوه، تنوع کشت، پایین آمدن قیمت داخلی و افزایش صادرات کشاورزی بپردازیم.

و شاید بتوان مهمترین معضل امروز اقتصادی، اجتماعی کشور که رکود اقتصاد و صنعت و تولید است و حاصل تعطیلی بسیاری از بنگاهها و کارگاهها و کارخانه ها یا تولید پایین و زیر ظرفیت و تبعات آن بیکاری و رشد حاشیه نشینی و فقر و تبعیض است با استفاده از رئشهای مبتنی بر بهره‌وری، تکانی داد و روزنه هایی بسوی هوای تازه درمحیط کسب و کار و رفع موانع تولید یا حذف قوانین و مقررات بازدارنده و انگیزه سوز و همراه با آن ارتقاء مدیریت و بهبود فرایندها و کاهش هزینه ها باز شود. و شاهد رونق تولید و شکوفایی فضای رقابت و توسعه بازار و صادرات باشیم.

و البته باید گفت که این همه رخ نخواهد داد مگر اینکه صدای آرام و ناتوان بهره‌وری از این اقدامات به غریوی بیدارگر در مجامع قدرت و سیاست در دولت و مجلس و مجمع تشخیص و مدیریت های عالی تبدیل شود. و آنان را از این غفلت بزرگ نسبت به اتلاف ها و نا بهره‌وری ها بیدار سازد و دست حمایت و اندیشه هدایت خود را همراه و هم صدای حرکت بهره‌وری سازند. و فکر و فرهنگ و اندیشه و روش و منش بهره‌وری به کمک اصحاب رسانه و فضای مجازی و رسانه ملی در همه سطوح جامعه و قشرهای مختلف تا همه خانواده ها و آحاد ملت گسترش یابد و با عشق و انگیزه به نهضت تعالی بخش بهره‌وری و توسعه جامع کشور بپیوندند. انشاءالله ... و البته آرزو بر ما جوانان عیب نیست.

 

عکس: سحر زمانی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش