نقش پلتفرم‌ها در بهره‌وری

 

 

مدیرعامل شرکت دیجی‌کالا در همایش ملی بهره‌وری، درباره نقش پلتفرم‌ها در افزایش بهره‌وری، به ارائه نظرات خود پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره‌وری ایران، حمید محمدی در ابتدا با اشاره به تجربه جهانی به اهمیت کسب‌وکارهای پلتفرمی اشاره کرد و گفت: در بین کسب‌و‌کارهای بالای یک میلیارد دلار، ۷۰ درصد آنها کسب‌و‌کارهای پلتفرمی هستند.

وی، سه مزیت کسب‌و‌کارهای پلتفرمی را تعداد کمتر سرمایه انسانی، سرمایه‌گذاری و همچنین پراکندگی کمتر دفاتر عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این کسب‌و‌کارها مقیاس‌پذیر هستند، نمی‌توان سقفی برای رشد آنها متصور شد.

 

زمینه رشد کسب‌وکارهای پلتفرومی در کشور فراهم است

مدیر عامل شرکت دیجی‌کالا با اشاره به‌بستر مناسب رشد کسب‌و‌کارهای پلتفرمی در ایران و آماده بودن زیرساخت‌ها برای شکل‌گیری این کسب‌و‌کارها در کشور به رشد تراکنش‌های آنلاین و ضریب نفوذ اینترنت طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۵ میلیون کاربر اینترنت در کشور فعال هستند که می‌توان از این بستر برای پایه‌گذاری و همچنین رشد کسب‌و‌کارهای آنلاین بهره‌مند شد.

وی با اشاره به تعداد فروشگاه‌های آنلاین دارای نماد اعتماد گفت: در حال حاضر بیش از ۳۱ هزار فروشگاه آنلاین در کشور فعالیت می‌کنند و این به معنای تعداد بالای بازیگران در عرصه تجارت الکترونیک در ایران است.

 

بیش از 31 هزار فروشکاه آنلاین تنها دو درصد از معاملات را پوشش می‌دهند

با اینکه تعداد فروشگاه‌های آنلاین در کشور قابل توجه است، اما به‌گفته محمدی همین تعداد بالا موجب شده بسیاری از این کسب‌و‌کارها بهره‌ور نباشند. وی با مقایسه تعداد بازیگران تجارت الکترونیک و تعداد واحدهای صنفی گفت: مشابه موضوعی که در بحث تعداد واحدهای صنفی در کشور وجود دارد، در بخش تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های آنلاین نیز دیده می‌شود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهند ایران رتبه یک سرانه واحدهای صنفی به ازای جمعیت را در بین سایر کشورهای جهان دارد. سرانه بالای واحدهای صنفی موجب شده بسیاری از آن‌ها واحدهای کوچک و ناکارآمد باشند که این موضوع به تجارت الکترونیک به فروشگاه‌های آنلاین نیز تسری پیدا کرده است.

وی با اشاره به‌تجربه چین در تجارت الکترونیک گفت: آمارها نشان می‌دهد ۲۵ درصد معاملات خرده‌فروشی در چین پیش، از کرونا به صورت آنلاین انجام می‌شده و  برآوردها نشان می‌دهد این میزان پس از شیوع کرونا به ۳۰ درصد رسیده است. این در حالی است که آمار رسمی در این رابطه در کشور وجود ندارد اما برآوردها نشان می‌دهد میزان معاملات خرده‌فروشی آنلاین در ایران بین ۱ تا ۲ درصد است. این موضوع، در کنار تعداد بالای فروشگاه اینترنتی، نشان‌دهنده نا‌بهره‌وری این بخش است.

 

فقدان شفافیت و سرمایه‌گذاری پایین؛ دلایل نابهره‌وری فروشگاه‌های آنلاین

مدیر عامل شرکت دیجی‌کالا در ادامه ارائه خود به مقایسه آمارهای ترکیه که به لحاظ ضریب نفوذ اینترنت و سایر متغیرها به شرایط ایران نزدیک‌تر است پرداخت و گفت: خرده‌فروشی‌های آنلاین حدود پنج درصد کل معاملات خرده‌فروشی را در این کشور به‌خود اختصاص داده‌اند که این نسبت، بهره‌وری بالاتری را در مقایسه با ایران نشان می‌دهد.

وی درباره علل نابهره‌وری که این بخش در کشور گفت: فقدان شفافیت و قاچاق کالا موجب شده رقابت‌پذیری در بخش خرده‌فروشی آنلاین کاهش پیدا کند از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری بسیار اندک یعنی کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار در این بخش موجب شده این کسب‌و‌کارها بهره‌وری لازم را نداشته باشند. این در حالی است که در ترکیه تنها در یکی از پلتفرم‌های مشابه، ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جذب شده است.

وی همچنین با مقایسه دو خرده‌فروشی بزرگ آنلاین و آفلاین دنیا یعنی آمازون و والمارت گفت: در مقایسه این دو کسب‌وکار دیده می‌شود که دارایی آمازون کمتر، اما ارزش بازار آن از والمارت بیشتر است که این امر، می‌تواند تأییدکننده نقش تکنولوژی و رشد پلتفرمی شرکت‌ها در افزایش بهره‌وری باشد.

 

هفت کانال دیجی‌کالا برای ارتقای بهره‌وری

بخش دیگر ارائه محمدی در افتتاحیه دهمین همایش ملی بهره‌وری ایران، مربوط به تجربه دیجی‌کالا و نقش آن در افزایش بهره‌وری در اقتصاد کشور بود. وی با اشاره به آمارهای منتهی به سال ۱۳۹۸ اظهار داشت: ماهانه ۳۰ میلیون نفر کاربر فعال و روزانه ۵ میلیون نفر کاربر فعال از خدمات دیجی‌کالا استفاده می‌کنند. دیجی‌کالا توانسته است تا پایان سال 1398، ۶ هزار شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به‌تنوع بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ محصول ارائه شده در پلتفرم دیجی‌کالا گفت: بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آفلاین و فیزیکی خرده‌فروشی کشور، حداکثر دارای تنوع ۲۰ هزار محصول هستند.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد، پلتفرم مارکت‌پلیس آنلاین دیجی‌کالا توانسته است برای هر دو طرف عرضه و تقاضا و در نهایت برای اقتصاد کشور، ارتقای بهره‌وری را به‌همراه داشته باشد به‌صورتی که کسب‌و‌کارهایی که در دورترین نقاط کشور، با کمترین میزان دسترسی به‌مرکز و سطح سرمایه‌گذاری پایین نیز در فضای ایجاد شده در حال فعالیت هستند و توانسته‌اند محصولات خود را در این بستر ارائه کنند.

به‌گفته محمدی، دیجی‌کالا توانسته است بهره‌وری را از طریق هفت کانال ارتقا دهد. حمایت از تولید با تشویق‌های مالی، تقویت صنایع دستی، حمایت از تولید بومی و روستایی، عرضه بهتر محصولات با تولید محتوا، برندسازی تولید ایرانی و شناخت تقاضا و بینش بازار،  کانال‌های دیجی‌کالا برای ارتقای بهره‌وری در اقتصاد ایران هستند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش