گزارش نکات مهمی که در نشست کلاب هاوس با موضوع «بهره‌وری و دولت آینده» در روز شنبه 26/3/1403 از ساعت 17:30 الی 19:30 برگزار گردید.

 

 

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری ایران، گزارش نکات مهمی که در نشست کلاب هاوس با موضوع «بهره‌وری و دولت آینده» در روز شنبه 26/3/1403 از ساعت 17:30 الی 19:30 برگزار گردید به شرح ذیل است:

مسائل اساسی بهره‌وری امروز کشور

1 پائین بودن بهره‌وری در حوزه آب و انرژی بعنوان دو منبع اصلی توسعه پایدار.

2 تعطیل بودن یا بلااستفاده ماندن نزدیک به 60% ظرفیت اقتصاد ایران در بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی.

3 ناکارآمدی نظام تخصیص منابع و عدم پیوستگی آن با بهره‌وری.

4 فراهم نبودن و عدم حاکمیت زیست بوم بهره‌وری بر مجموعه فضای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور و نبود فضای امید، انگیزه، تلاش، خلاقیت، مشارکت و اعتماد عمومی

5 ناکارآمدی نظام حکمرانی و نظام‌های تابعه آن، نظام شایستگی، نظام جبران خدمات، نظام ارزیابی عملکرد، نظام تصمیم‌گیری و عدم پاسخگویی به مطالبات جامعه.

6 نظام قیمت‌گذاری بویژه در حوزه انرژی موجب هدر رفت بسیار زیاد منابع یا قاچاق سوخت گشته است، یک بار برای همیشه دولت باید دست به یک جراحی اصولی و اساسی بزند و با مشارکت مردم تبعاتش را به حداقل برساند.

7 عدم پذیرش مکانیزم‌های تنظیم‌گر بازار، اقتصاد را از فضای رقابتی خارج ساخته است.

8 بهره‌وری یک موضوع در کنار سایر مسائل اداره امور کشور نیست بلکه همه مسائل و مشکلات از جمله برنامه و بودجه و ... باید در بستر بهره‌وری مورد بررسی و تصمیم‌گیری و اقدام قرار گیرد.

9 نامساعد بودن محیط کسب و کار و وجود بی‌ثباتی در قوانین و مقررات و ابهام نسبت به آینده و پایداری شرایط و میدان ندادن به بخش خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی و جامعه مدنی و...

10 ریشه عدم دست‌یابی برنامه‌های پنج ساله و همینطور سند چشم‌انداز ناشی از ضعف در حوزه مدیریت و بهره‌وری است.

پیشنهادهای بهبود بهره‌وری به دولت آینده:

  1. فراهم ساختن زیست بوم بهره‌وری در همه سطوح اجرایی، دولتی، بخش خصوصی و در بخش های سیاستگزاری‌، تخصیص منابع، ارزیابی عملکردها.
  2. بازنگری اصولی و اساسی در قوانین و مقررات  وحذف قوانین ضد بهره وری در جهت تحرک بازار، چابکی و کارآمدی دولت، بهبود محیط کسب و کار و دلگرم شدن بخش خصوصی و غیردولتی به کار و تلاش.
  3. تصمیم‌گیری اثربخش و مبتنی بر مطالعه و تدبیر دولت و مردم برای بازگشت بهره‌وری به حوزه حامل‌های انرژی و حفظ منابع پایه و طبیعی و آب و خاک کشور با تاکید بر :
    • اصلاح سیاستهای قیمتی وغیر قیمتی نظیر اصلاح تعرفه ها،اصلاح نظام تولید و واردات خودرو،توسعه حمل ونقل عمومی و...
    • عدم مداخله دولت در قیمت گذاری در کنار راهکار های حمایتی
    • شکل دادن بازار انرژی وتشکیل نهاد تنظیم گر
  4. توجه به گسترش فرهنگ نوآوری در بخش‌های مختلف و دست‌یابی به اقتصاد پلتفرمی با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور، توسعه علم و فن‌آوری، تقویت و توسعه واحدهای تحقیق و توسعه.
  5. بررسی و  آسیب‌شناسی بخش‌های راکد اقتصاد برای اتخاذ راه کارهای منطقی در جهت فعال و کارآمدشدن آنها.
  6. اصلاح همه جانبه نظام تعلیم و تربیت از مدارس ابتدایی تا تحصیلات دانشگاهی، توسعه آموزشهای فنی و حرفه‌ای مهارتی با هدف تربیت جامعه‌ای شایسته و بهره‌ور.
  7. قرار دادن پایش شاخصهای بهره‌وری در زمره تکالیف نهادی و فرایندی نظام تخصیص بودجه.
  8. بازنگری در وظایف سازمان امور اداری و استخدامی بر اساس اهداف بهره وری ملی.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش