عوامل نابهره‌وری در استارتاپ‌ها

 

مدیرعامل دیوار برخی از عوامل نابهره‌وری در استارتاپ‌ها را برشمرد.

مهاجرت و نهادهای دولتی؛ مشکل بزرگ استارتاپ‌ها/ مشکل جدی نبود متولی واحد برای کسب‌و کارهای فضای مجازی و استارت‌اپ‌هاست / نهادهای قانونگذار نمی‌توانند با آهنگ تکنولوژی‌ها پیش بروند

 

مدیرعامل دیوار با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مجازی نهادهای دولتی است، گفت: نهادهای قانون گذار نمی‌توانند با آهنگ تکنولوژی‌ها پیش بروند و بخش عمده این مشکلات، نبود نگاه مشترک بین این نهادها و مجموعه‌هایی که درحال فعالیت هستند و به بیانی عدم شناخت کافی از فضای مجازی از سوی این نهادهای ذیربط موجب شده که مراجع قانونی به عنوان بزرگ‌ترین بازدارنده توسعه این کسب و کارها باشند.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره‌وری ایران، اشکان آرمندهی مدیرعامل پلتفرم دیوار در همایش چهره‌های موفق بهره‌وری که ازسوی انجمن بهره‌وری برگزار شد با بیان اینکه دیوار نیز همانند سایر مجموعه‌ها و سازمان‌ها، چالش‌ها و فرصت‌هایی را پیش روی خود دارد، گفت: گذر از مرحله استارتاپ به ساختار و مدل شرکتی Corporate، باز تعریف ساختار درون سازمانی به دلیل بزرگ شدن شرکت، ایجاد ساختار و الزامات حاکمیت شرکتی، استقلال از هلدینگ هزاردستان در تصمیم‌گیری‌ها و امور اجرایی و مهاجرت پرسنل از مهم‌ترین چالش‌های درون سازمانی دیوار طی پنج سال گذشته بوده است.

 

مهاجرت تهدید جدی استارتاپ‌ها

وی در ادامه با بیان این پرسش که اگر از من بپرسند اصلی‌ترین چالش فعلی استارتاپ‌ها چیست، قطعا پاسخم مهاجرت پرسنل بوده که ناشی از برخی تصمیات، مباحث اقتصادی و تحریم‌هاست و به نظر می‌رسد با تداوم شرایط فعلی در زمینه مهاجرت، حتی نگه‌داشت آنها که میانگین سنی شان 29 سال است، به یک چالش مهم تبدیل شود. اتحادیه‌ها و اصناف، نهادهای دولتی، حاکمیتی و قانون گذاری نیز مهم‌ترین چالش‌های برون سازمانی دیوار است.

 

نهادهای قانونگذار نمی‌توانند با آهنگ تکنولوژی‌های پیش بروند

مدیرعامل دیوار با تشریح اینکه یکی از بزرگترین مشکل‌های حال حاضر استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مجازی نهادهای دولتی است، تصریح کرد: نداشتن  و نبودن متولی واحد در حوزه کسب وکارهای اینترنتی و فضای مجازی، مشکل جدی در این زمینه است.

اشکان آرمندهی به برخی از این مسائل مبتلابه استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت: بنده با سه ماه و یک روز حبس و به اتهام پرونده‌ای که هیچ اتباطی به دیوار نداشته در این جمع حضور دارم و در طول 5 سال گذشته کمتر از پنج ماه بدون وثیقه آزاد بودم و این درد مجموعه ماست.

وی ادامه داد: با توجه شرایط فعلی و پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد  نهادهای قانون گذار نمی‌توانند با آهنگ تکنولوژی‌ها پیس بروند و بخش عمده این مشکلات نبود نگاه مشترک بین این نهادها و مجموعه‌هایی که در حال فعالیت هستند و به‌بیانی عدم شناخت کافی از فضای مجازی از سوی این نهادهای ذیربط موجب شده که مراجع قانونی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازدارنده توسعه این کسبو کارها باشند و برای آغاز و ادامه فعالیت این کسب‌وکارها مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند.

 

پلتفرمی با 53 میلیون گوشی همراه

وی با تشریح اقداماتی که در این استارتاپ موفق شکل گرفته گفت: دیوار(شرکت آگه‌پردازان هوشمند) یک پلتفرم خرید و فروش آنلاین است و هدف اصلی این مجموعه از ابتدا تا‌کنون این بوده که خریدار را بدون واسطه به فروشنده وصل کند به طوری که در سال 1400  بیش از میلیون ۵۳ میلیون گوشی موبایل یکتا اپلیکیشن دیوار را باز و استفاده کرده‌اند.

وی افزود: دیوار دسته‌بندی‌های متنوعی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به املاک، خودرو، کالا، استخدام و خدمات اشاره کرد و معتقدیم همچنان این روند باید رو به توسعه باشد، چرا که بخش زیادی از خدمات کشور برای افزایش بهره‌وری خود می‌توانند از پتانسیل فضای مجازی برای پیشبرد اهداف استفاده کنند و این برنامه توسعه‌ای نیز در دستور کار دیوار قرار دارد.

آرمندهی با اشاره به ماموریت و چشم انداز دیوارهمچنین اظهارکرد: دیوار طبق مأموریتی که برای خود مشخص کرده در نظر دارد با استفاده از نوآوری و تکنولوژی، دادوستد را برای مشتریان و کسانی که از خدمات این مجموعه استفاده می کنند ساده تر، راحت تر و خوشایندتر کند و همچنان اولین گزینه دادو ستد آنلاین در کشور باشد.

 

فرازونشیب‌های یک دهه فعالیت

وی در تشریح تاریخچه فعالیت دیوار و یک دهه فراز و نشیب‌های این مجموعه گفت: دیوار دراردیبهشت سال 1391 با یک ایده توسط حسام آرمندهی و رضا محمدی و به امید داشتن 30 میلیون کاربر آغاز و با نسخه اندروید در کافه باز منتشر شد. البته شروع کار وب‌سایت دیوار در پاییز 1391 بود که تنها با امکان مشاهده آگهی همراه بود و روزانه 40 الی 50 آگهی در سایت دیوار منتشر می شد و تنها با چهار پرسنل پاره وقت کار خود را آغاز کرد.

مدیرعامل دیوار ادامه داد: در سال 1392 توانستیم امکان ثبت آگهی را از طریق وب‌سایت انجام دهیم  و نتیجه این بهبود تجربه کاربری اپلیکیشن اندروید و افزودن فیلترهای جدید و در نتیحه انتشار روزانه 1500 آگهی به‌طور میانگین و همچنین افزایش نیروهای شرکت به 10 نفر بود و در آذرماه همان سال، اولین کمپین تبلیغاتی را از طریق سایت نارنجی برگزار کردیم.

وی افزود: در سال 1393 تعداد آگهی‌های دیوار به 15 هزار آگهی در روز و تعداد پرسنل شرکت به 20 نفر رسید و با این روند افزایشی اولین کمپین تبلیغاتی دیوار نیز استارت خورد اما نتیجه مطلوبی که برای ما ارزشمند بود کسب رتبه 100 الکسا در ایران بود. در سال 1394 رتبه دیوار به 24 رسید و با توجه به بیشترین رشدی که در طول سال‌های 1393 و 1394 کسب کرده بودیم اپلیکیشن دیوار را به‌طور کامل بازنویسی و امکان ویرایش آگهی را به آن اضافه کردیم به‌طوری که انتشار روزانه آگهی در دیوار به میانگین 52 هزار آگهی در روز و به 19 میلیون آگهی در سال رسید لذا تعداد پرسنل هم به 30 نفر افزایش یافت.

آرمندهی با اشاره به آمار روند اجرایی اقدامات دیوار در سال 1395 گفت: در این سال و پس از چندین سال کسب تجربه و گذر از چالش‌هایی که داشتیم برای شرکت هویت حقوقی به‌صورت مستقل با نام شرکت «آگه پردازان هوشمند» ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی «دیوار» در افغانستان اقدام دیگری بود که شکل گرفت اما این پروژه در سال 1397 بنا به دلایلی متوقف شد هر چند که دیوار همچنان به دنبال راه‌اندازی این پروژه در سایر کشورهای همسایه، هم زبان و هم فرهنگ است. ما طی این سال انتشار آگهی را به عدد 84 هزار در روز و تعداد پرسنل دیوار را به 40 نفر رساندیم.

وی تصریح کرد: سال 1396 با راه‌اندازی سرویس چت دیوار، انتشار روزانه 126 هزار آگهی و افزایش تعداد پرسنل به 100 نفر توانستیم 140 هزار کسب‌و‌کار فعال را در دیوار ثبت کنیم و در سال 1397 با بزرگ شدن دیوار و شروع استراتژی تمرکز بر تخصصی کردن دسته‌بندی‌های دیوار مرکز پشتیبانی تلفنی آن در یزد راه‌اندازی شد و میزبانی 380 هزار کسب‌و‌کار فعال، رشد روزانه آگهی به 203 هزار در روز و افزایش پرسنل به 350 نفر را در کارنامه دیوار ثبت کردیم. 

آرمندهی با اشاره به اینکه در سال 1398 نیز دسته بندی تخصصی خودرو در دیوار شکل گرفت، اظهار کرد: راه‌اندازی سرویس کارنامه با هدف ایجاد اعتماد و شفافیت در بازار خرید وفروش خودرو، میزبانی 447 هزار کسب‌و‌کار فعال، داشتن 35 میلیون کاربر، انتشار 270 هزار آگهی در روز و افزایش پرسنل دیوار به 500 نفر اتفاق مهم سال 1398 برای دیوار بود.

وی با اشاره به کارنامه موفق دیوار در سال 1399 که همزمان با آغاز کرونا بود، از اقدامات مهم دیوار برای فراهم کردن و راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای اینترنتی به بسیاری از شرکت‌ها خبر داد و اذعان کرد: راه‌اندازی پنل اختصاصی آژانس املاک  با استفاده تجربه تخصصی کردن خدمات خودرو در سال پیش از آن، مدیریت مشاوران املاک، انتشار نامحدود آگهی در روز، امکان مشاهده آژانس‌های املاک از آمار بازدید آگهی‌های خود، بسته‌های متنوع خرید آگهی و نردبان به همراه تخفیف ویژه پنل ،مدیریت ساده تر آگهی ها ، مدیریت و نظارت مشاوران املاک و پشتیبانی اختصاصی از اقدامات دیوار در سال 1399 بود.

به گفته وی، در سال 1399 دیوار توانست با ایجاد دسته‌بندی تخصصی املاک، راه‌اندازی دیوار فروشگاه‌ها، ایجاد ابزار قیمت خودروی صفر و کارکرده، حذف آگهی‌های گونه‌های ممنوعه حیات وحش با همکاری فعالان محیط زیست، ادامه فعالیت کارنامه به صورت یک شرکت مستقل (شرکت خودرو پردازش هوشمند) با تشکیل هیأت مدیره به کار خود با قدرت ادامه داده و تعداد کاربران خود را به 44 میلیون نفر (گوشی همراه)، آگهی روزانه خود را به 355 هزار و پرسنل را به  بیش از 950 نفر برساند.

مدیرعامل دیوار در ادامه گفت: درسال 1400 تمرکز دیوار بر ایجاد دسته‌بندی تخصصی استخدام بود. همچنین راه‌اندازی تیم سلامت پلتفرم برای کاهش کلاهبرداری، مزاحمت در چت و افزایش کیفیت آگهی، آغاز استراتژی نوآوری باز، راه‌اندازی آزمایشی پرداخت بیعانه در برخی از دسته‌بندی‌ها، رسیدن به 53 میلیون کاربر، انتشار 380 هزار آگهی در روز به‌طور متوسط و  افزایش پرسنل به بیش از 1000 نفر از جمله اقدامات این مجموعه در سال گذشته بود.

وی خاطرنشان کرد: امکان ثبت آگهی به‌صورت شخصی یا با برند کسب‌وکار در دسته استخدام دیوار، کسب اعتماد کارجویان با نشان تأیید شده، نمایش لوگو و نام برند کارفرما در صفحه آگهی فرصت شغلی و استخدام راحت و سریع با دریافت رزومه نیز اجرایی شد.

آرمندهی در ادامه سخنان خود با تاکید براستراتژی دیوار در سال 1401 خاطرنشان کرد: ما به دنبال رشد و توسعه کیفیت آگهی با افزایش اطلاعات موثر در معامله روی آگهی، کاهش تماس زائد، کاهش آگهی تکراری، غیرواقعی و ناموجود، اعتمادسازی و احراز همه آگهی گذارها، کاهش کلاه‌برداری و رفتار مخرب داخل و خارج پلتفرم، پیشگیری از کلاهبرداری قیمت‌گذاری منصفانه و به‌روزسازی معماری زیرساخت برای بهبود اتکاپذیری و توسعه ورتیکالی ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﻧﻮآوری ﺑﺎز هستیم.

 

اقدامات بهره‌ورانه دیوار

مدیرعامل پلتفرم دیوار، همچنین به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش بهره‌وری مجموعه خود اشاره و تاکید کرد: استفاده از روش اهداف و نتایج کلیدی  برای تحقق  اهداف تیمی و سازمانی (OKR)، ساختار افقی درون سازمانی، استفاده از مدل ورتیکالی برای دسته‌بندی‌های تخصصی، مشارکت عمومی برای تصمیمات بزرگ، امکان انتخاب مسیر شغلی، امکان جابه‌جایی بین تیم‌ها برای ایجاد سازوکارهای پویا و منعطف کاری از جمله این اقدامات بهره‌ورانه دیوار بوده و موفق هم عمل کرده است، به‌علاوه هیچ یک از پرسنل دیوار برای ورود و خروج خود ساعت نمی‌زنند.

آرمندهی در پایان گفت: اعتماد پیش فرض رفتار ما با اعضای شرکت بر مبنای صداقت، رفتار بدون تبعیض و رعایت احترام، استفاده از گوناگونی و تفاوت افراد برای رشد بلندمدت، تصمیم‌گیری جسورانه و چابک تصمیم گرفته و درس گرفتن از اشتباه و توسعه محصولاتی که شایسته خودمان هم می دانیم از مهم‌ترین اقدامات توسعه‌ای و بهره‌ورانه مجموعه دیوار است.

 

لینک‌های مرتبط:

زیست‌بوم بهره‌وری نقطه اتکای مدیریت کشور باشد

 

فایل‌های مرتبط:

فایل پاورپوینت مهندس آرماندهی مدیرعامل دیوار

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش