صنایع دستی و بهره‌وری

 

مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران در یادداشتی به موضوع صنایع دستی و بهره‌وری پرداخته است.

امروز، روز جهانی صنایع دستی است. صنایع دستی پیوند ناگسستنی با اشتغال و هنر دارد و همین‌طور در بسیاری از نقاط جهان صنایع دستی پیوندی با روستا و توسعه روستایی دارد و از بعد دیگری که بنگریم، صنایع دستی نماد ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و تمدنی هر کشور محسوب می‌شود. مطلب مهمی که مسئولین امر باید بیش از گذشته به آن توجه کنند این است که جایگاه ایران از نظر تنوع صنایع دستی بسیار بالا و در رتبه اول است، ولی از نظر فروش و صادرات و ارزآوری موقعیت خوبی را نداریم. کشور ما به دلیل تنوع فرهنگی قومی و وجود خرده‌فرهنگ‌های متنوع توانسته است انواع و اقسام صنایع دستی در حوزه بافندگی، قالی‌بافی، کوزه‌گری، سفال، سرامیک، حصیربافی، سوزن‌دوزی، پته‌دوزی، سنگ‌تراشی و گوهر سنگ‌ها داشته باشد انواع نیاز به یک آسیب‌شناسی بزرگ و همه جانبه از تامین مواد اولیه تا تولید و بازاریابی، فروش و صادرات بوده تا بر اساس آن راهکارهایی برای ارتقای بهره‌وری در این صنعت فراگیر - که نزدیک به سه میلیون نفر زن و مرد، کوچک و بزرگ در آن اشتغال موقت و دائم دارند - یافت و در جهت توسعه آن تلاش کرد. در این رابطه لازم است چند نکته مورد توجه سیاستگذاران و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.

۱. شناخته جامع و همه‌جانبه وضع فعلی صنایع دستی از نظر تولید پراکنش جغرافیایی تعداد نیروی شاغل و ترکیب آن بازار مناسب برای صادرات یا مصرف در داخل کشور ضروری است.

۲. لازم است است به این مهم توجه شود که رشد صنایع‌دستی در همه دنیا رابطه تنگاتنگی با توسعه گردشگری و جهانگردی دارد اما، متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده است.

۳. توجه به تولیدکنندگان از بُعد تامین معاش، کسب درآمد، اشتغال پایدار، ایجاد ارزش افزوده بالاتر در فروش و صادرات محصولات و آموزش مهارت‌های جدید در طرح، حقوق نقشه و کیفیت استفاده از مواد اولیه نکاتی است که نیاز به یک برنامه جامع و همه‌جانبه دارد. ایجاد شبکه‌های پولی و عرضه محصول با اولویت تشکیل تعاونی‌های صنایع دستی و اتحادیه‌های تخصصی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است تا تولید و فروش با هم افزایی همراه شود و عمده درآمد آن بخش به جیب تولیدکنندگان برود.

۴. شکل‌گیری بازارچه‌های محلی و همین‌طور نمایشگاه‌های صنایع دستی در مقاطع زمانی متفاوت و تشویق دستگاه‌های دولتی به خرید صنایع دستی برای اعطای جوایز در برنامه‌ها، مراسم، جشنواره‌ها و همین‌طور ملاقات‌های خارجی برای امیدبخشی به تولیدکنندگان و به نوعی برخورداری از ضمانت در فروش یک امر ضروری است. در این زمینه اتصال سازمان‌یافته تولیدکنندگان با صاحبان بازارهای مجازی فراگیر می‌تواند مساعدت مناسبی برای جوانان محسوب شود.

در پایان ضمن تقدیر و سپاس از نگاه باز و با جاذبه وزیر محترم به این مهم و به مباحث توسعه گردشگری تاکید می‌شود که این باور لازم است در قالب برنامه‌های اجرایی مشخص و مدون در مجموعه وزارت‌خانه تا ارتباط با تشکل‌های تولیدی و تعاونی‌ها به تولیدکنندگان به‌صورت پویا و اثربخش گسترش یابد، از این طریق شاهد ارزش افزوده بسیار بیشتر در استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی کشور خواهیم بود.

 

مطالب مرتبط:

بهره‌وری در مدیریت یا بهره‌برداری از مدیریت

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش