کرونا و تغییر پارادایم ها

 

 

سید حمید کلانتری مدیرعامل انجمن بهره وری ایران در مطلبی موضوع کرونا و تغییر پارادایم ها را مدنظر قرار داده است.

  • در شروع سال جدید همه چیز متاثر از کرونا تعریف می شود. بسیاری از مراکز تولیدی، تجاری، تفریحی، ورزشی و گردشگری تعطیل شده اند. مدارس و دانشگاه ها نیز از یک ماه قبل تعطیل اند. آموزش از راه دور قدری توسط تلویزیون و پخش زیادی از طریق فضای بین معلم و دانش آموزان رایج شده است. بسیاری از مغازه ها و کسب کار ها به جز عرضه کنندگان مواد غذایی، بهداشتی، دارویی، ما یحتاج عمومی و نانوایی ها همه تعطیل شده اند. بسیاری از پروازها لغو، بسیاری از اتوبوس های بین شهری و قطارها بلا استفاده، مترو بسیار خلوت، اتوبوس های درون شهری خلوت، خیابان ها و اتوبان ها با تعداد اندکی ماشین به سر می برند.
  • اما گروهی نیز از منظری متفاوت به موضوع نگریستند که پدیده ی عجیب و بی نظیر کرونا و تبعات گسترده همراهش چه تاثیری بر انسان ها، ایران و جهان خواهد گذاشت. تاثیر کرونا بر دین و ایمان و باورهای اعتقادی مردم و بشریت چگونه خواهد بود. صدها هزار مسجد و کلیسا و معبد و مرکز مذهبی و عبادی و مراسم و اجتماعات مذهبی و مناسک و شعائر دینی در قالب حج و زیارت و ... تعطیل شده اند، اما احساس نیاز به خدا، پرستش، عبادت، راز و نیاز و عشق ورزیدن گسترش یافته است. آیا نگاه به مذهب و دین متفاوت خواهد شد!؟
  • کرونا فرصت بسیار بزرگی برای تدبر، تعقل و اندیشه ورزی پیش روی یکایک ما بویژه اندیشمندان، فلاسفه، علما و روشنفکران و فرهیختگان گشوده است و در مقابل سوالات فراوانی را به همراه خودش آورده که باید به آنها پاسخ داده شود. کرونا ما را به تامل نسبت به گذشته و ارزیابی عملکرد و شناخت بهتر خود و نقاط قوت و ضعفمان وا داشته است. تا نگاهی نقادانه، عالمانه و متعهدانه به خود، به تاریخ، به طبیعت، به روابط انسانها، به جنگ های خانمان سوز، به صلح و و آرامش و همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر بیاندازیم.
  • کرونا نگاه ما را به مرگ تغییر داده است. کرونا آدمی را به مرگ آگاهی و چگونگی تعامل با این مهمترین پدیده ی جهان بشری پس از خلقتش دعوت نموده است. تا مرگ را و دنیای پس از مرگ را بهتر بشناسیم و بدانیم چگونه بین زندگی و مرگمان پیوند بزنیم تا به جای هراس از مرگ به اصلاح خود و آمادگی نسبت به مرگ دست یازیم.
  • مهمتر اینکه همه را به عظمت خالق هستی و فرمانروای جهان آفرینش بیش از پیش متوجه ساخته است، تا قدرتمندان و سیاستگذاران و حکمرانان جهان نگاهی جدید به قدرت و منشا آن داشته باشند تا همه بیدار شوند که بزرگترین برخورداری ها و توانمندی های نظامی و امنیتی، فعال ترین و پر رونق ترین بنگاه ها و صنایع بزرگ جهان و ثروتمندترین کارتل ها و تراست ها و حتی بزرگترین دانشمندان علم پزشکی، زیستی و ایمنی در مقابل یک ویروس برخواسته از گوشه ای دور از جهان چگونه رنگ باخته اند و دچار انفعال در مدیریت و حکمرانی گشته اند.
  • به نظر می رسد بسیار شایسته و بایسته است که متفکران، فلاسفه، سیاستمداران، صاحب نظران و اندیشمندان در حوزه های گوناگون در این شرایط بسیار مهم و حساس از تاریخ زندگی بشر به تعاملات فکری و اندیشه ورزی در حوزه ی آثار کرونا بپردازند، کما اینکه بحمدالله این اقدام مدتی است با نوشتن مقالات و انتشار پست ها و یادداشت ها در سطوح مختلف فکری و علمی آغاز شده است؛ اما به نظر می رسد هم در ایران و هم در جهان نیاز است که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه ی سیاست گذاری، مباحث استراتژیک و آینده پژوهی در این زمینه همت ویژه بگمارند. قطعا جامعه پسا کرونا با پارادایم و نگاهی جدید به حوزه های مختلف فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی، علمی، فن آوری، اقتصادی، روابط بین الملل، مدیریت، محیط زیست و مهمتر از همه حکمرانی نوین می نگرد.
  • امید که پویشی وسیع، هماهنگ و سازمان یافته با مشارکت همه ی صاحبنظران، علاقه مندان و مدیران موثر و آگاه در این راستا شکل گیرد و موضوع به خوبی دنبال گردد.

 انشاءالله

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش