جایزه انجمن بهره‌وری ایران

 

جایزه بهره وری انجمن بهره وری ایران بر اساس مدل سازمان بهره‌وری آسیایی برگزار می‌شود.

 

انجمن بهره‌وری ایران پس از بررسی‌های متعدد و آسیب‌شناسی در خصوص علل عدم افزایش بهره‌وری در کشور و همچنین کاهش آن به زیر یک درصد، تصمیم به طرح مدل جدیدی گرفته است تا سازمان‌ها براساس این مدل،مورد ارزیابی قرار گرفته و مسیر ارتقاي بهره‌وری را در راستای برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادی طی كنند.

پس از بررسی مدل‌های مختلف، مشخص شد كه مدل‌های حاضر در کشور صرفا به اندازه‌گیری شاخص‌های مالی پرداخته و کمتر به علل ریشه‌ای و آسیب‌شناسی عدم ارتقاي بهره‌وری می‌پردازند.

همچنین مبانی مورد استفاده در کشور فاقد رفرنس‌های بین المللی بوده و به این دلیل نگاه مدل‌های موجود کوتاه‌مدت بوده و مسیر بلوغ سازمان‌ها را در  رشد و ارتقاي بهره‌وری نشان نمی‌دهد. همین امر موجب می‌شود سازمان‌ها در اين مسیر، بهره‌وری را فراموش كنند.

مدل نهایی مطالعه شده که برای نخستين بار در سطح کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بر اساس مطالعات سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) است. در این مدل که رویکردها، فرآیندها و نتایج و اثرات اقدامات بهره‌وری براساس چرخه بهره وری مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج اقدامات حاصله بر سیاست‌ها، فرآیندها، محصولات و کارکنان مورد سنجش قرار می‌گیرد.

بر اساس موارد مذكور، مدل ارزیابی بهره‌وری انجمن بهره‌وری ایران با عنوان IPAA كه در واقع مختصر عبارت  Iranian Productivity Association Award است، خواهد بود. بر اساس این مدل که مراسم اعلام آن به‌صورت سالیانه در هفته بهره‌وری برگزار می‌شود، سازمان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و براساس معیارهای فوق میزان بلوغ و رشد سازمان در مسیر تحقق بهره‌وری نشان داده می‌شود و آن سازمان‌ها بر اساس گزارشات بهبود دریافتی می‌توانند چشم‌انداز بهره‌وری را بر اساس معیارهای مدل، تعریف و در راستای تحقق یک سازمان بهره‌وری حرکت كنند.

ساختار این مدل و برنامه ارزیابی بهره‌وری، متشكل از شورای سیاستگذاری، کمیته داوری، ناظر و مجری است. شوراي سياستگذاري شامل صاحب‌نظران و متخصصان بهره‌وري خواهد بود.

برنامه زمان‌بندی اين جایزه به این صورت است که شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی می‌توانند حداکثر تا پايان هر سال، ثبت و اظهارنامه خود را به مجری ارسال كنند. اظهارنامه‌ها پس از بررسی در فرآیند ارزیابی قرار خواهند گرفت و نتایج آن در هفته اول خردادماه در مراسمي ارائه خواهد شد. این ارزیابی توسط ارزیابان خبره و آموزش‌دیده و صلاحیت‌دار انجام شده و نتایج ارزیابی‌ها برای صحه‌گذاری به کمیته داوری تقدیم خواهد شد.

با توجه به اينكه این جایزه برای نخستين بار در سطح کشور به اجرا گذاشته خواهد شد، احتمالا نقاط قابل بهبودی خواهد داشت که اميد مي‌رود در سال‌های آتی به سمت بهبود مستمر پيش رود.

شايان ذكر است كه این مدل، قابلیت ارزیابی هر دو گونه سازمان‌های دولتی و خصوصی را داشته و صرفا برای مراکز کسب و کار تهیه نشده است و شاید بتوان این ویژگی را به‌عنوان نقطه قوت این مدل مطرح کرد.

 

دبیرخانه جایزه انجمن بهره‌وری ایران:

شرکت انطباق کیفیت آسیا تهران، خیابان مطهری، خیابان فجر، خیابان مدائن، پلاک 5، واحد 3

شماره تماس: 02188549905 و 02188549906

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش