بهره‌وری در صنعت ساختمان

 

اولين نشست بهره وری در صنعت ساختمان از سوی انجمن بهره وری ايران برگزار و بر بهبود حکمرانی صنعت ساخت، در جهت ارتقای بهره وری تاکید شد.

ظرفیت شبکه متخصصان نظام مهندسی می تواند در بهبود شاخص های بهره وری کشور تأثیر به سزایی داشته باشد. با این حال، به دلیل گسست در ساختار حکمرانی موجود، بهره وری صنعت ساختمان در کشور تا سطح مطلوب، فاصله قابل توجهی دارد به طوری که میانگین مصرف انرژی ساختمان در ایران 5 برابر میانگین جهانی است.

 

به گزارش روابط عمومي انجمن بهره وري ايران، در این نشست که با حضور سید حمید کلانتری مديرعامل انجمن بهره وری ایران، حسین احمدی معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران، بیژن ایزدیان، مشاور انجمن بهره وری ایران و مهندس مجتبی نیکنژاد، مدیر عامل يكي از شرکت هاي ساختمانی و مهندس علي اكبر اولیاء عضو هیات مدیره انجمن برگزار شد، چالش های بهره وری صنعت ساختمان، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

بهره گیری از ظرفیت شبکه متخصصان نظام مهندسی

سید حمید كلانتري، رئیس انجمن بهره وری ایران، در ابتدا، انگیزه تشکیل این جلسه را بهره گيري از ظرفیت شبکه متخصصان نظام مهندسی و همچنین ارتقای بهره وری صنعت ساختمان کشور عنوان کرد. وی با ترسیم دو مسیر بهبود بهره وری صنعت ساختمان از طریق همکاری با سازمان نظام مهندسی گفت: در این زمینه می توان از زنجیره تأمین نیروی انسانی یعنی دانشگاه ها و همچنین زنجیره تأمین نهاده های ساختمانی با همکاری مشترک بین انجمن و سازمان، برنامه ریزی کرد.

كلانتري با تأکید بر سه گام شناخت، عارضه یابی و آسیب شناسی در فرآیند بهبود بهره وری افزود: بر این اساس می توان با شاخص سازی حوزه بهره وری در صنعت ساختمان و اندازه گیری این شاخص ها، نقاط کور بهره وری را شناسایی کرد و اصلاحات مورد نیاز را در دستور کار قرار داد.

 

سه گام ارتقای بهره وری در صنعت ساخت

بیژن ایزدیان، مشاور انجمن بهره وری ایران، ارتقای بهره وری در صنعت ساخت وساز را در سه حوزه ساختار و سازماندهی پروژه، برنامه ریزی و کنترل و نیز سودآوری و اتمام به موقع پروژه دانست و به شرح هر یک از این سه حوزه پرداخت.

وی پاسخ به سه سوال درباره «دلیل ساخت پروژه»، «دلیل انتخال زمان فعلی برای ساخت» و «دلیل استفاده از یک روش مشخص» را برای ارزیابی صحیح از نیازها و پایه ریزی شالوده سازمان پروژه، ضروری دانست و ادامه داد: پاسخ به این سوال ها این امکان را فراهم می کند تا مستندات و همچنین مطالعات مالی، فنی و مالی جمعآ وری و گزارش شوند.

ایزدیان برنامه ریزی و کنترل زمانبندی پروژه را از ارکان اصلی مدیریت پروژه های ساخت وساز دانست و گفت: انتخاب روش و تکنولوژی ساخت، تفکیک و تجزیه پروژه به اجزا و فعالیت های کاری کوچک تر، برآورد هزینه ها و منابع، زمان بندی و تعیین تقدم و تأخیر فعالیت ها در این بخش انجام می شوند.

 وی درباره سودآوری و اتمام به موقع پروژههای عمرانی توضیح داد: کمتر پروژه هایي وجود دارد که در مدت فعالیت خود با تغییرات شرایط یا خواسته های کارفرما موجه نشود، بنابراین لازم است برای جلوگیری خروج پروژه از مسیر اصلی، این موارد را به صورتی فنی و حرفه ای تهیه و تنظیم کرد تا از بروز چالش های احتمالی، تأخیر در اتمام پروژه و تأثیر منفی بر سودآوری آن جلوگیری كرد.

 

363  پروژه ناتمام بزرگ، تهدیدی در برابر تهرانی ها

بر اساس آنچه حسین احمدی، معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران در این نشست بیان کرد، نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی، دو بال صنعت احداث کشور هستند.

احمدی در ابتدا درباره تفکیک وظایف و حوزه اختیارات این دو گفت: نظام فنی و اجرایی از طریق دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با همکاری مهندسان مشاور و نظام مهندسی از طریق کنترل ساختمان، شهرسازی و با ارتباط با شهرداری ها فعالیت می کند.

وی در ادامه گفت: به دلیل ساختار حقوقی و گسستگی بین ساختارها، مسائلی به وجود آمده که نه تنها منابع کشور را اتلاف می کند، بلکه مخاطراتی را نیز برای شهروندان به همراه دارد.

وی درباره نمود بیرونی این گسستگی ساختاری توضیح داد: به عنوان نمونه مساله موجود موجب شده عملیات ساخت 363 پروژه در سطح تهران ناتمام بماند. بنابراین زمانی که قصد داریم درباره ارتقای بهره وری این صنعت گفت وگو کنیم می توانیم از دو وجه «اولویتبندی پروژهها» و «مسائل ساختاری» به بحث ورود کنیم.

 

جای خالی بیمه تضمین کیفیت ساختمان

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران همچنین با اشاره به میانگین بالای مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان در مقایسه با میانگین جهانی گفت: میانگین مصرف انرژی ساختمان در ایران، 5 برابر میانگین جهاني است که با عارضه یابی و آسیب شناسی و ارتقای بهره وری می توان این آمار را بهبود داد.

وی یکی از مسائل مهم صنعت ساختمان کشور را تأخیر در صدور پروانه ساخت عنوان کرد و درباره دلایل آن گفت: فرآیند ساختاری صدور پروانه به گونه ای است که همواره با تأخیر همراه شده و این تأخیر، موجب قرارگیری ذینفعان در شرایط نااطمینانی می شود.

احمدی راه حل جلوگیری از تأخیر در صدور پروانه ساخت و ثبات بخشی به صنعت ساختمان را دو مرحله ای شدن صدور پروانه ساختمانی دانست و ادامه داد: با یک اصلاح ساختاری می توان انتخاب سازنده ذیصلاح و ناظر را به عهده سازمان نظام مهندسی گذاشت و شهرداری را به عنوان مرجع صادرکننده پروانه تعریف کرد.

وی همچنین یکی از مباحث یا اهمیت اما مغفول صنعت ساختمان را » صدور بیمه نامه تضمین کیفیت «عنوان کرد و گفت: شناسنامه فنی ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی صادر می شود اما در این میان، موضوع بااهمیتی تحت عنوان بیمه نامه تضمین کیفیت مغفول مانده است که قابل طرح و اجرا توسط صنعت بیمه کشور است که میتواند در ارتقای بهره وری صنعت ساختمان، ایفای نقش داشته باشد.

 

بهبود بهره وری با گذر از فرآیندهای آفلاین

مهندس نیکنژاد، مدیرعامل يكي از شرکت هاي ساختمانی نيز كه در اين نشست حضور داشت، اولین گام برای ارتقای بهره وری در صنعت ساختمان را نقد طرح جامع ساختمان دانست و گفت: در تعریف پهنه های مسکونی و تجاری و نیز تخلفات تغییر فضای کاربری مواردی وجود دارد که با نقد، بررسی و اصلاح طرح جامع ساختمان می تواند بهره وری این صنعت را بهبود دهد.

وی ادامه داد: البته از اقدامات مؤثر انجام شده در این صنعت از قبیل استعلام ها نمی توان چشمپوشی کرد چرا که ریشه برخی فسادهایی که بهره وری صنعت ساختمان را تحت تأثیر قرار می دهند، طولانی بودن فرآیندهاست. علاوه بر این در حال حاضر حضور مهندسان جوان در پروژه ها موجب ارتقای کیفیت ساختمان ها شده که امیدوارکننده است.

در پایان این نشست، لزوم تعریف و احصای مسائل صنعت ساختمان و اولویت بندی آنها، نظام حکمرانی صنعت ساختمان و نیز نمود بیرونی مسائل شهرسازی، مورد توافق حاضران جلسه قرار گرفت و دو موضوع آموزش قوانین و نظام مهندسی به سازندگان و بررسی کارنامه حرفه ای سازمان نظام مهندسی در طول 25 سال فعاليت براي بحث و تبادل نظر به نشست آتی موکول شد.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش