نابهره‌وری در خوزستان

 

سید حمید کلانتری* در یادداشتی کوتاه به نابهره‌وری‌ها در خوزستان و ایران پرداخته است.

از مصادیق بارز «نابهره‌وری امروز جامعه ما»، خوزستان است.

پرآب‌ترین استان با بزرگ‌ترین رودخانه‌ها و بزرگ‌ترین سدهای خاکی و بتونی و حاصلخیزترین دشت‌های کشاورزی با کمال تاسف دچار خشکی و بی آبی است. هورالعظیم خشک شده است. دام‌ها تشنه و رو به تلف شدن یا گسیل به سوی کشتارگاه‌ها .

مردم دچار آسیب‌های جدی و نگرانی‌های فراوان و گرمای شدید و تابش سخت آفتاب هستند و این سرنوشت ناشی از غفلت های بزرگ گذشته و نابهره‌وری در مدیریت منابع اب وخاک و نزولات آسمانی در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان و خوزستان است که هر سال توأمان دچار خشکسالی شدید و آسیب‌های فراوان ناشی از سیل‌های بنیان‌کن شده‌اند و غالبا باید شاهد تبدیل نعمت الهی باران به نقمت سیل‌های ویرانگر و بی‌آبی‌های خانمان‌سوز باشند.

آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان و سیاستگزاران به جای راهکارهای کوتاه‌مدت و موضعی مسائل اساسی محیط زیست، تغییرات اقلیم و آب و هوا و طبیعت، بارندگی، خشکسالی‌ها و سیل را در کنار هم ببینند و بر اساس اصول توسعه پایدار برنامه‌ریزی عالمانه و اثربخشی داشته باشند تا از منابع خدادادی فراوان‌مان با بهره‌وری شایسته استفاده کنیم و هر سال شاهد این همه رنج و خسارت و سیل‌های کمرشکن نباشیم؟

شاید یکی از اصولی‌ترین اقدامات مطالعه اساسی و تدوین «استراتژی  بلندمدت مدیریت منابع طبیعی وآب» بر اساس «مدل حکمرانی ملی آب و خاک» همراه با اصلاح اصولی قوانین، مقررات و ساختارهای ناهماهنگ و ناکارآمد فعلی باشد.

 

*مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش