کتاب «مدل ایرانی سنجش بلوغ نظام مدیریت بهره‌وری»(iMAPS) توسط انتشارات سازمان ملی بهره‌وری ایران منتشر شد.

 

 

 

کتاب «مدل ایرانی سنجش بلوغ نظام مدیریت بهره‌وری» ابزاری جامع و متقن برای ارزیابی نظام ارتقای بهره‌وری در سازمان‌ها محسوب می‌شود. در این مدل ساخت‌های تاثیرگذار بر بهره‌وری، فرایندهای کلیدی مرتبط و همچنین اثرات اقدامات بهره‌وری سنجیده می‌شود.

این کتاب توسط محمدصالح اولیاء، هدایت کارگر شورکی، عباس زارع بنادکوکی، علی حاجی غلام سریزدی و احمد احمدی یزدی به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب مشتمل بر 5 فصل است؛ فصل نخست، به کلیات ناظر بر ضرورت طراحی مدل بومی سنجش بلوغ نظام مدیریت بهره‌ور در زیست‌بوم بهره‌وری کشورمان اشاره دارد. فصل دوم این کتاب با عنوان «مبانی نظری» هم تلاش دارد تا ضمن تبیین چیستی و چگونگی ارتقای بهره‌وری، مفهوم توسعه‌یافته «نظام مدیریت بهره‌وری» را تشریح کند و اهمیت مدلی را که بتواند عناصر و اجزای گوناگون این خرده‌‌نظام مدیریتی را به‌صورتی جامع و یکپارچه تحلیل کند، مورد تبیین قرار دهد. «عناصر مفهومی مدل» عنوان فصل سوم است که به معرفی ارکان مفهومی مدل پرداخته است که شامل چهار پودمان (مقوله)، ۱۸ عنصر (کلان‌‌مفهوم)، ۷۶ معیار یا وجوه عناصر (مفهوم) و حدود ۸۰۰ مصداق (نشانه) است که در تعاملی هم‌‌افزا با یکدیگر، الگویی از نظام مدیریت بهره‌وری را تشکیل می‌دهند.  فصل چهارم نیز تحت عنوان «سطوح بلوغ»، سطوح هفت‌گانه بلوغ در این مدل (شامل ابتدایی، مقدماتی، پایه، میانی، بهبودیافته، پیشرفته و متعالی) را معرفی می‌‌کند. بخش پایانی این فصل نیز به تبیین حدنصاب امتیازات سطوح هفت‌گانه و لایه‌های پنج‌گانه هر سطح اختصاص یافته‌ است. همچنین فصل آخر این کتاب بر فرایند و مراحل پیش‌بینی‌شده برای کاربست مدل به‌عنوان ابزاری برای سنجش بلوغ نظام مدیریت بهره‌وری تمرکز دارد و تلاش شده، گام‌های اجرایی برای احراز کیفیت شایستگی‌های سازمان بر اساس مدل حاضر معرفی ‌شود.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش