نوآوری، فناوری و هم‌‌‌آفرینی میان نسلی و بین گروهی

 

 

با نگاه سنتی رایج به مسائل ایران تغییر زیادی نخواهیم داشت. با رویکردهای جاری و سنتی نمی‌‌‌توان بوروکراسی حجیم و پیچیده را که به مثابه قاتل توسعه ایران است و در سال‌‌‌های اخیر نزدیک به ۹۰ درصد منابع کشور را بلعیده، به سر‌منزل اصلاح رساند.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری آقای  نصرالله جهانگرد در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است:

امروز در لبه یکی از پیچیده‌‌‌ترین مقاطع تاریخ معاصر کشور در عرصه ملی و جهانی قرار داریم (در همه‌‌‌ ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و فناوری) و خداوند در نقطه عطف فقدان و شهادت رئیس جمهور دلسوز جناب آقای رئیسی، فرصت تاریخی مهمی را به دست مردم شریف، دانا و آگاه ایران و با حمایت رهبری معظم به وجود آورده است.

سرآغاز این تحول و فرصت، حضور دکتر پزشکیان است که با رویکردی کاملا متمایز از رویه مرسوم منازعات انتخاباتی، مورد انتخاب و اعتماد مردم ایران و نخبگان کشور قرار گرفت.

 با شعارهای کلیدی چون «عدالت»، «وحدت و هم‌‌‌زیستی همه گروه‌‌‌های جامعه»، «صدای بی‌صدایان»، «رفع تبعیض از اقشار و اقوام، جوانان و زنان»،  «لزوم کارآمدی عالمانه» و «نو‌آوری و تحول‌آفرینی در مدیریت راهبری» کشور به صحنه آمده‌اند. و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین.

اکنون که  هنگام بررسی و انتخاب نیروهای همکار کابینه آتی شده است، باید به نکات مهمی توجه داشته باشیم که اعضای کابینه آتی علاوه بر داشتن دانایی و رعایت شعارهای کلیدی و تعهدات رئیس محترم جمهور؛ باید با رویکردی کاملا تحول‌آفرین، همراه و هم‌‌‌افزای سایر بخش‌‌‌های دولت، برای تصمیم‌‌‌سازی‌‌‌ها و تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌های مهم و اساسی، دارای نوآوری و توان باشند.

ما نیازمند این هستیم که علاوه بر هم‌‌‌افزایی بین‌‌‌نهادی و فرآیندی توجهی ویژه به هم‌‌‌افزایی میان نسلی و بین گروه‌‌‌های مختلف جامعه نیز داشته باشیم. به شدت نیاز داریم با تعامل میان نسلی و بین اقشار اجتماعی، میراث انقلاب اسلامی را در قالب الگویی موفق و سلامت، از مدیریتی دانا و یک نظام اداری – اجرایی توانمند و چابک در عرصه‌‌‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛ با رویکردی عادلانه، شایسته‌‌‌سالار و مقبول، به دست آینده بسپاریم تا ایران، برای همه فرزندان کشورمان، با سرافرازی و سربلندی، کماکان خانه‌‌‌ امن، پایدار و موجب بالندگی باشد.

 با نگاه سنتی رایج به مسائل ایران تغییر زیادی نخواهیم داشت. با رویکردهای جاری و سنتی نمی‌‌‌توان بوروکراسی حجیم و پیچیده را که به مثابه قاتل توسعه ایران است و در سال‌‌‌های اخیر نزدیک به ۹۰ درصد منابع کشور را بلعیده، به سر‌منزل اصلاح رساند.

با رویکرد جاری و سنتی در آموزش، پژوهش، تعلیم و تربیت نمی‌‌‌توان نسل آینده را توانمند و دانا برای راهبری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و صنعتی کشور پرورش و آموزش داد و گره از مشکلات کشور باز کرد. با رویکرد جاری و سنتی نمی‌‌‌توان صنعت عقب‌مانده از روزآمدی کشور را بدون سوبسیدهای کمرشکن انرژی ارزان در رقابت جهانی وارد کرد و سهمی شایسته برای کشور کسب کرد.

با رویکرد جاری و سنتی نمی‌‌‌توان نظام درآمدهای ملی کشور را بهینه کرد تا بتوانیم به رشد ۸ درصد برسیم. با رویکرد جاری و سنتی و بدون نهادینه کردن نوآوری، خلاقیت و تخصص، سهم رشد ۳۰ درصدی بهره‌‌‌وری در منابع کل و برنامه‌‌‌ توسعه کشور را  نمی‌توان محقق کرد.

لذا حتما مسوولان هر دستگاه با کمک فناوری، تخصص و نوآوری باید آگاهی جهان‌شمولی از طرح‌‌‌های تحول‌‌‌آفرین و  دگرگون‌‌‌ساز در بخش مربوط داشته باشند تا تحت یک نظریه و معماری مشترک در دولت آتی، امکان دستیابی به رشد سریع، کاهش هزینه‌‌‌های ملی و افزایش فرصت، ثروت و رفاه مردم ایران را موجب شود.

فناوری و نوآوری، در کنار همدلی و مدیریت آگاه، کلید حل عمده مسائل کشور است و ما در این بخش باید به مسوولیت خویش واقف و ان‌شاءالله عامل باشیم.

در انتخاب اعضای دولت، باید همگی به اتفاق، همراه با این نگرش، تلاش کنیم افرادی شایسته پیشنهاد دهیم، تا در این راه پر‌فراز و نشیب، هم یار و یاور رئیس‌‌‌جمهور محترم و هم دیگر اعضای کابینه باشند.

ارتباطات، فناوری اطلاعات و نوآوری نقشی کلیدی در توسعه و رشد دانش‌بنیان کشور و تحقق یک اقتصاد دیجیتال پویا در کشور دارد. اینترنت، فناوری اطلاعات و میوه امروزی آن هوش مصنوعی، پیشران رشد و تحول جهان امروز شده و ما، با تکیه بر منابع عظیم جوانان خلاق خود، می‌‌‌بایست دسترسی آزاد به اطلاعات و دانش را برای همه شهروندان فراهم کنیم و پرچمدار امید‌آفرینی در جامعه باشیم.

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش