به گزارش انجمن بهره وری ایران به نقل از پایگاه دانش بهره وری، مهندس فرزین انتصاریان بیان کردند: بهره وری در حوزه بنگاه ها عملیاتی می شود. موضوع بهره وری و کیفیت همواره دو مقوله پیوسته به یکدیگر بوده و نمی توان آن ها را جدا از هم دانست. اگر کیفیت را که امروزه در مفهوم کیفیت سازمان مطرح می شود در نظر بگیریم که مجموعه ای از محورهایی شامل اثربخشی، کارایی و پویایی که نوآوری، خلاقیت را نیز در بر می گیرد بشناسیم، بهرهوری نیز در درون آن قرار می گیرد. ولی اگر کیفیت تنها محدود به اثربخشی محصول برای رضایت مشتری در نظر گرفته شود، این دو مقوله ظاهرا، متفاوت ولی مکمل یکدیگر و دو روی یک سکه به حساب می آیند. از نظر من بهرهوری را باید در دو بستر اقتصاد کلان و اقتصاد خرد تعریف و شناسایی کرد. بهرهوری در اقتصاد خرد که حوزه اجرا و در سطح بنگاه، موضوعی است که نه تنها کمتر به آن توجه شده بلکه حتی تعاریف، معانی ملموس از آن دریافت نشده و ابزار های مشخصی نیز برای آن به جز مدل های اندازه گیری آن معرفی نشده است.
مهندس انتصاریان خاطرنشان کرد: در دیدگاه اقتصاددانان ما، توسعه اقتصادی، بیشتر حاصل اقداماتی است که باید در حوزه اقتصاد کلان صورت گیرد. این رویکرد منجر شده تا توسعه در حوزه اقتصاد خرد از اهمیت لازم برخوردار نباشد و به عبارتی یک امر ثانویه محسوب شود. در صورتی که توسعه اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که حوزه اقتصاد خرد که مربوط به عملکرد بنگاه های اقتصادی و واحد های اجرایی است بتوانند با بهره وری کامل فعالیت نموده و توسعه و رشد قابل انتظار را ایجاد نمایند. سالهاست تاکیداتی بر روی موضوع بهرهوری و تاثیر آن در حوزه اقتصاد کلان صورت گرفته و برای ارتقاء آن هدف گذاری هایی شده و سازمانی نیز برای آن ایجاد شده است که متاسفانه تاکنون دستاوردهای خاصی را در تحقق این اهداف شاهدنبوده ایم. در تحلیل چرایی آن باید توجه داشت که مقوله بهرهوری مشابه مقولاتی مثل اشتغال و تورم و غیره، موضوعی مرتبط با اقتصاد کلان است و تحلیل ابعاد آن می بایست ابتدا در آن حوزه صورت بگیرد و پس از معین شدن اهداف بنیادی و تعیین جایگاه فعلی،راهکارها معین شده وسپس هدف گذاری در ابعاد کلان و خرد صورت بگیرد. نه اینکه فقط یک هدف کلی مثلا افزایش نرخ رشد بهره وری دو نیم درصدی در برنامه توسعه کشور تعیین و بدون انجام هرگونه بررسی و تحلیل و ظرفیت سنجی در حوزه اقتصادخرد هدفگذاری را در حوزه کلان انجام داد، مستقیما نتایج را در اقتصاد خرد و عملکرد بنگاه ها جستجو نماییم. اسماعیل حبیبی ضمن تایید نظرات رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران تاکید کرد: باتوجه به قرابت موضوعی، کیفیت و بهرهوری دو روی یک سکه هستند و جدا کردن مفهوم بهرهوری و کیفیت را نادرست و آنها را توامان با یکدیگر دانست و گفت: ابزارها و روش ها یکسان و تفاوت آن دو در محور تمرکز آنان است، بهره وری متمرکز بر منابع و استفاده بهینه از آن است و کیفیت متمرکز بر نیازهای مشتری و خواست بازار. بهره وری رویکردی مستقل و موازی با سایر رویکردها نیست بلکه نتیجهای است که باید از سایر رویکردها اتخاذ شود. دکتر حبیبی افزود: اگرتنظیمگری در حوزه بهرهوری نظام های کلان اقتصادی به درستی اجرا شود، بنگاهها نیز احساس نیاز به بهرهوری می کنند و خود به دنبال اجرای روشهای ارتقا بهرهوری می روند. متاسفانه فضای اقتصادی در کشور به گونهای است که بنگاهها اقداماتی از قبیل ایجاد ارتباطات یا دریافت ارز دولتی را سودمندتر و به صرفهتر از بهرهوری می دانند. نقش سازمان ملی بهره وری تنها تبیین روش و مشاوره نیست. بلکه تنظیم گری باید اولویت سازمان باشد.