فعالان کسب و کارهایی که به دنبال شکوفایی عملکرد خود هستند، میتوانند با مشاهده عملکرد شرکتهایی که در اوج قله بهرهوری قرار دارند، مطالب بسیاری بیاموزند. شرکتهای پیشرو معمولاً بزرگتر از سایرین هستند. چنین شرکتهایی در اکثر بخشها و مناطق جغرافیایی وجود دارند.
به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری ایران به نقل از پایگاه خبری بهره ورنیوز، فاطمه ماهیدشتی، کارشناس بهره وری در ترجمه ای اختصاصی از مک کینزی نوشته است:گزارشات موسسه جهانی مک کینزی نشان میدهد که رشد بهرهوری ایالات متحده در 15 سال گذشته کاهش یافته و به 1.4 درصد رشد سالانه رسیده است (رشد بهره وری بلندمدت این کشور از سال 1948، 2.2 درصد بوده است). همچنین در یکی از مقالات هاروارد بیزینس ریویو اشاره شده است که تفاوت قابل توجهی در بهره وری شرکتهای پیشرو و سایر شرکتهای هر بخش وجود دارد – شکافی که رو به افزایش است.
بهبود بهره وری نیروی کار، موتور شکوفایی اقتصادی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم بوده است. اما در 15 سال گذشته، بهره وری به طور متوسط تنها 1.4 درصد در سال رشد داشته است، در حالی که نرخ بلندمدت آن از سال 1948 تاکنون 2.2 درصد بوده است.
اگر ایالات متحده بتواند به روند بلندمدت خود بازگردد، میتواند تا سال 2030 به 10 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی برسد. و میتواند از محل بهرهوری به چالشهای بلندمدت خود از قبیل بدهیها، کسری بودجه و طی روند گذار از سوختهای فسیلی به انرژیهای تجدیدپذیر پاسخ دهد.
شرکتها نقش مهمی در وقوع معجزه بهرهوری دارند. تحقیقات تفاوتهای قابل توجهی را در بهره وری شرکتهای پیشرو و سایر شرکتهای هر بخش نشان می دهند. به عنوان مثال در صنایع ساخت و تولید بهره وری شرکتهای پیشرو 5.4 برابر سایر شرکتها است. محققان دانشگاهی روندهای مشابهی را در بخش خدمات، به ویژه اطلاعات و ارتباطات ثبت کرده اند، که نشان دهنده تفاوت فاحش بین شرکتهای پیشرو و سایر شرکتها است.
این تفاوت در میزان بهره وری شرکتهای فعال در یک بخش اقتصادی در حال گسترش است. تحقیقات نشان میدهد که این شکاف در سال 2019، 25 درصد بیشتر از سال 1989 شده است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که این شکاف رو به رشد نتیجه رشد سریع شرکتهای پیشرو از یک سو و حاکم بودن رکود بین بقیه شرکتها از سوی دیگر است. این تحلیل نویدبخش این پیام است که اگر شرکتهای راکد بتوانند خود را به شرکتهای پیشرو برسانند، رشد بهره وری میتواند به سطوح تاریخی خود بازگردد.
این شکافهای بهره وری همچنین نشان می دهد که شرکتها جای زیادی برای کار دارند. تولید بیشتر با نهاده کمتر، یا تولید بیشتر با ثابت نگهداشتن سطح مصرف نهاده ها، به خوبی میتواند در صورتهای مالی شرکت به شکل حاشیه سود بالاتر و رشد درآمد منعکس شود. و در مجموع، این بهبودهای عملکردی منجر به بهبود بهرهوری کل اقتصاد میشود.
شرکتهای پیشرو چه به ما می آموزند؟
فعالان کسب و کارهایی که به دنبال شکوفایی عملکرد خود هستند، میتوانند با مشاهده عملکرد شرکتهایی که در اوج قله بهرهوری قرار دارند، مطالب بسیاری بیاموزند. شرکتهای پیشرو معمولاً بزرگتر از سایرین هستند (البته نه همیشه، که در ادامه بحث خواهیم کرد). چنین شرکتهایی در اکثر بخشها و مناطق جغرافیایی وجود دارند.
وجه اشتراک آنها یک نقشه بازی با چهار عنصر زیر است:
با کمک دیجیتالی شدن برای خود خلق ارزش میکنند
تحقیقات انجام شده در بازه زمانی 1989 تا 2019، همبستگی قوی را بین رشد بهره وری بخشها و سطح دیجیتالی شدن آنها نشان می دهد. همچنین محققان ارتباط مشابهی را بین بهره وری شرکت و دیجیتالی شدن آن نشان داده اند. شرکتهای پیشرو نوآوری فناورانه بالاتری نسبت به سایر شرکتها دارند.
با این حال، بسیاری از شرکتهایی که بر روی فناوریهای خود سرمایه گذاری میکنند، از مزایای آنها بهره مند نمی شوند. تحقیقات مککینزی نشان میدهد که شرکتها معمولاً تنها حدود 25 تا 30 درصد از ارزش مورد انتظار از تحولات دیجیتالی خود را درک میکنند. عمده این امر به دلیل به روز نکردن صحیح استراتژی و مدل کسب و کار شرکت به نحوی است که بتواند از حداکثر نقاط قوت فناوری دیجیتال جدید استفاده کند.
شرکتهای پیشرو اهداف تجاری جسورانه ای را برای خود تعیین میکنند که دستیابی به این اهداف به واسطه استفاده از فناوری برایشان امکانپذیر می شود. شرکتهای پیشرو به جای تقویت روشهای کار موجود، با هدف دیجیتالی کردن عملیات و بهرهگیری از مزایای فناوری، سازمان خود را باز تعریف میکنند. و مسئولیتپذیری در برابر نتایج حاصل از این بازتعریف را در سراسر سازمان خود نهادینه میکنند.
شرکتهای پیشرو بر روی داراییهای نامشهود سرمایه گذاری می کنند
شرکتهای پیشرو پا را فراتر از سرمایهگذاری بر روی فناوری گذاشته و روی داراییهای نامشهود مکمل مانند تحقیق و توسعه، مالکیت معنوی و گسترش مهارتی نیروی کار خود سرمایه گذاری میکنند. تحقیقات نشان میدهد که شرکتهای پیشرو 2.6 برابر بیشتر از سایر شرکتها بر روی داراییهای نامشهود سرمایهگذاری میکنند.
بسیاری از این شرکتها، چشم انداز بلندمدتی دارند. چنین سرمایهگذاریهایی سبب ایجاد منحنی J بهرهوری میشود، یعنی حالتی که در آن منافع اولیه حاصل از سرمایهگذاریها اندک است، اما در طول زمان این منافع اندک به سرعت با یکدیگر هم افزایی ایجاد کرده و سبب خلق ارزش بلندمدت زیادی برای شرکت میشوند.
شرکتهای پیشرو نیروی کار آماده برای آینده تربیت میکنند
شرکتهای پیشرو استعدادهای مورد نیاز خود برای بهرهگیری حداکثری از فناوری را از طریق جذب استعدادهای برتر یا سرمایهگذاری داخلی برای افزایش مهارت کارکنان خود، تامین میکنند.
هم استعدادهای برتر و هم مدیران آشنا با فناوری برای هدایت موفقیتآمیز شرکت دیجیتالیشده ضروری هستند. رهبران با درک ارزش تجربه کارکنان، سرمایهگذاری بر روی برنامههای آموزشی ضمن خدمت و تعریف سیاستهایی برای حفظ کارمندان باتجربه، در جنگ استعدادها پیروز میشوند.
شرکتهای پیشرو رویکرد سیستمی اتخاذ میکنند
شرکتهای پیشرو معمولاً تفکر سیستمی دارند و به دنبال فرصتهایی برای دسترسی به بازارهای جدید یا همکاری خلاقانه با سهامداران هستند.
شرکتهای با عملکرد بالا تمایل بیشتری به زنجیرههای ارزش جهانی دارند. زنجیره هایی که به آنها امکان دسترسی به بازارها، ایدهها و استعدادهای جهانی را میدهند. این شرکتها با همکاری تامین کنندگان و مشتریان خود سعی میکنند اکوسیستم های جدیدی را شکل دهند که سبب هم افزایی و خلق ارزش مشترک شوند. آنها همچنین به دنبال فرصتهایی برای همکاری نزدیکتر با همتایان خود در بخش عمومی برای حل چالش شناسایی استعدادهای ماهر و تامین زیرساختهای فیزیکی هستند.
لینک خبر: https://bahrevarnews.ir/?p=11317