مقاله "جایگاه و نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در نیل به اقتصاد دانش بنیان "

 

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری مقاله جایگاه و نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در نیل به اقتصاد دانش بنیان به نوشته فائزه پناهی،  محمدهادي قاسمی است که در ماهنامه علمی «امنیت اقتصادي»، مقاله پژوهشی، سال یازدهم، شماره 3 (پیاپی 110)، خرداد ،1402 به چاپ رسید.

توسعه عمده فناوري اطلاعات و ارتباطات در دو دهه گذشته، بسیاري از محققان را به بررسی پیامدهاي اقتصادي آن به ویژه در افزایش بهره وري، ارتقاي رشد اقتصادي و کاهش فقر تشویق کرده است. بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه حاکی است که فناوري اطلاعات و ارتباطات عامل کلیدي در توسعه اقتصادي و اجتماعی کشورهاست؛ زیرا آثار مثبتی بر رشد اقتصادي، بهره وري و اشتغال دارد. سازمانهاي بین المللی مانند سازمان ملل، اتحادیه بین المللی مخابرات، سازمان همکاري اقتصادي و توسعه و بانک جهانی استدلال میکنند که فناوري اطلاعات و ارتباطات محرك کلیدي براي توسعه پایدار است. مطالعه انجام شده مجمع جهانی اقتصاد نشان میدهد که افزایش 10درصدي دیجیتالی شدن هر کشور منجر به افزایش 0/75درصدي تولید ناخالص داخلی سرانه و کاهش 1/02درصدي نرخ بیکاري میشود. در این گزارش سعی شده است ضمن بررسی وضعیت فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور، نقش و جایگاه آن در رشد تولید در اقتصاد دانش بنیان بررسی شود. نتایج گزارش نشان میدهد با -1 برطرف کردن چالشهاي پیش روي شرکتهاي دانش بنیان فعال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، -2 توجه بیشتر به نقش خوشه هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد دانش بنیان، -3 تأکید بر لایه خدمات در کنار لایه زیرساخت، -4 توسعه فرایندهاي اقتصادي و هوشمندسازي، -5 ایجاد نظام نوآوري و کارآفرینی در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و -6 تحریک نوآوري فناورانه در صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات کشور میتوان شاهد ارتقاي عمدهاي در راستاي نیل به رشد تولید در اقتصاد دانش بنیان از طریق صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات بود.:
فایل مقاله 
مقاله فناوری.pdf

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش