کشاورزی نوآورانه و پایدار: گزارشی از «مرکز تعالی کشاورزی اقلیم محور» سازمان بهره‌وری آسیایی

 

 

 

سازمان بهره وری آسیایی در گزارشی به بررسی روند راه اندازی، فعالیتها و دستاوردهای مرکز تعالی کشاورزی اقلیم محور این سازمان در توکیوی ژاپن پرداخته است.

اقتصاد کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیایی، حیاتی است و نیروی کار گسترده ای را به کار می گیرد و به طور قابل توجهی به تولید ناخالص داخلی کمک می کند.

با این حال، تأثیرات فزاینده تغییرات آب و هوایی و تغییرات اقلیمی، ثبات و بهره‌وری کشاورزی را تهدید می‌کند و راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار را ضروری می‌سازد.

مرکز تعالی کشاورزی اقلیم محور سازمان بهره وری آسیایی COE on Climate-smart Agriculture (CSA) در 10 مارس 2023 به میزبانی سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذای ژاپن (NARO) با هدف افزایش بهره‌وری کشاورزی و سود کشاورزان و در عین حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تأسیس شد که بر آموزش، تحقیقات و پروژه‌های آزمایشی برای استقرار فناوری‌های کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری با تأکید اولیه بر برنج، غذای اصلی منطقه آسیا و اقیانوسیه تمرکز دارد.

در سال 2023، گام‌های مهمی منجر به شناسایی نیازها و ارزیابی آمادگی در میان 8 کشور عضو سازمان بهره وری آسیایی (APO) از طریق نظرسنجی‌های متعدد و یک برنامه تقویت‌کننده برای مطالعه بهترین شیوه‌ها و عملیات مراکز تعالی در بهره‌وری سبز (GP) و تولید هوشمند (SM) توسط این مرکز صورت گرفت.

شکل 1 یافته ای از بررسی در مورد اهمیت ترسیب کربن خاک در اعضای سازمان بهره وری آسیایی (APO) را نشان می دهد. پس از آن نظرسنجی، تایلند برای یک پروژه آزمایشی در سال 2024 برای معرفی فناوری های مرتبط با CSA انتخاب شد.

شکل 1. اهمیت ابزار تجسم ترسیب کربن خاک در 8 کشور عضو سازمان بهره وری آسیایی بر اساس نتایج بررسی نیاز و آمادگی اقتصادهای عضو این سازمان برای اجرای فناوری‌های کشاورزی اقلیم محور.

متعاقباً، یک کنفرانس بین المللی در مورد «کشاورزی اقلیم محور» در اکتبر 2023 برای ارتقای آگاهی و تبادل دانش در مورد شیوه های نوآورانه این مرکز تعالی و مزایای آن در بین اعضای سازمان بهره وری آسیایی برگزار شد.

این اولین سال فعالیت برای مرکز تعالی تازه تاسیس شد و پایه ای قوی برای تبدیل شدن به یک منبع محوری در منطقه ایجاد کرد.

کنفرانس بین المللی کشاورزی اقلیم محور، توکیو – ژاپن

 

سازمان بهره وری آسیایی به ترویج و تقویت مرکز تعالی در کشاورزی اقلیم محور (CSA) با درگیر کردن طیف گسترده‌تری از ذینفعان در شیوه‌های کشاورزی پایدار، افزایش بهره‌وری و انعطاف‌پذیری، و حمایت از معیشت و در عین حال ترویج پایداری زیست‌محیطی و کاهش انتشار کربن ادامه می‌دهد.

این تلاش‌ها کلید دستیابی به چشم‌انداز سازمان بهره وری آسیایی (2025 APO) است که بر اساس آن، بهره وری سبز (GP) در قلب توسعه پایدار در آسیا و اقیانوسیه قرار دارد.

مرکز تعالی سازمان بهره وری آسیایی در کشاورزی اقلیم محور با گسترش ظرفیت‌سازی، تطبیق بهترین شیوه‌ها با نیازهای محلی، گسترش بهره وری سبز برای شامل تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، و انجام ارزیابی‌های بهره‌وری هدفمند و مبتنی بر داده‌ها، به مرکزیت بهره‌وری کمک می‌کند.
منبع خبر : به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز و وبسایت سازمان بهره وری آسیایی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش