ذهنیت شخصی بهره‌وری» را برای رشد، توسعه دهید

 

 

 وبسایت سازمان بهره وری آسیایی در تحیلی به اهمیت ذهنیت شخصی بهره‌ورانه (PPM) در توسعه بهره وری و رشد پرداخته است. 

در عصری که بهره‌وری معیار بسیار ارزشمندی برای موفقیت است، درک عوامل مؤثر بر آن بسیار مهم است. یکی از عواملی که اغلب نادیده گرفته می شود و در عین حال تعیین کننده است، ذهنیت بهره وری شخصی (PPM) است.ذهنیت به عنوان مجموعه ای از نگرش ها و باورهای ثابت توسط یک فرد تعریف می شود. این شامل باورها و مفروضات اساسی است که بر نحوه درک و واکنش افراد به موقعیت ها تأثیر می گذارد. ذهنیت بهره وری شخصی ما نقش مهمی در شکل دادن به سطوح آگاهی بهره وری ما ایفا می کند.

این مفهوم توسط دکتر هامین هیپ (Dr. Ha Minh Hiep)* عمیقاً مورد بررسی قرار گرفته است، که تجربیات و دانش او عمیقاً رویکرد ویتنام برای بهبود بهره‌وری را شکل داده است. او حرکت خود تحت تاثیر PPM را در زیر شرح می دهد.

چرا اینقدر ژاپنیها سختکوشند؟

من این فرصت را داشتم که در ژاپن تحصیل و کار کنم، جایی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا گرفتم و تحقیقات فوق دکترا را تکمیل کردم. در طول مدتی که در ژاپن بودم، دائماً با این سؤال متحیر بودم: چرا کارگران ژاپنی، با وجود اینکه شهروند یک کشور توسعه یافته با استاندارد زندگی بالا هستند، اینقدر سخت کوش و با این نظم و انضباط کار می کنند؟

این سوال حتی پس از بازگشت به ویتنام برای من باقی ماند. تا زمانی که با سازمان بهره وری آسیایی به عنوان معاون مدیر کل اداره استانداردها، اندازه‌شناسی و کیفیت (STAMEQ) ویتنام و مدیر مؤسسه بهره‌وری ویتنام همکاری کردم که شروع به یافتن پاسخ کردم.

از طریق مشارکت خود با سازمان بهره وری ویتنام و همکاری با دبیران کل و کارشناسان سازمان بهره وری آسیایی و دوستان سازمان های ملی بهره وری (NPOs) در آسیا، متوجه شدم که هر فردی دارای پتانسیل های بکر و ناکارآمدی ذاتی است، خواه اتلاف وقت، اتلاف دانش یا هدر دادن منابع دیگر شناخت و رسیدگی به این ناکارآمدی ها نیازمند یک ذعنیت شخصی بهره ورانه با چندین سطح است. این طرز فکر نه تنها برای افراد بلکه برای سازمان ها و ملت ها نیز حیاتی است.

اهمیت تغییر طرز فکر در ویتنام

تاریخ ویتنام بر اهمیت تغییر طرز فکر تاکید دارد. پس از به دست آوردن استقلال در سال 1945، ویتنام با چالش های شدیدی مواجه شد، به طوری که نرخ باسوادی بسیار کم و گرسنگی گسترده بود. تلاش های هماهنگ دولت برای مبارزه با این مسائل گواهی بر قدرت تغییر ذهنیت جمعی بوده است. امروزه مبارزه با ناکارآمدی ادامه دارد و طرز فکر بهره وری نقشی حیاتی ایفا می کند.

ساختن ذهنیت شخصی بهره ورانه یک راه حل سریع نیست و مسئولیت آن بر عهده یک نهاد واحد نیست. این امر مستلزم تلاش همه جانبه ملت اعم از دولت، سازمان ها و افراد است. با تلاش های کمیسیون استاندارد، مترولوژی و کیفیت ویتنام (STAMEQ)، بهره وری به یک دستور کار اصلی در سیاست زیرساخت کیفیت ملی ویتنام تبدیل شده است.

کمیسیون استاندارد، مترولوژی و کیفیت ویتنام مجمع ملی بهره وری (NPF) را در سال 2023 سازماندهی کرد، یک رویداد مهم با موضوع “تسریع توسعه ویتنام با شتاب بهره وری” با مشارکت سازمان های بین المللی مانند سازمان بین المللی کار (ILO)، بانک جهانی (WB) و آژانس همکاری بین المللی ژاپن. (جایکا) که یک تحول مهم در ذهنیت شخصی بهره ورانه در سطح ملی بود.

تعهد دولت در تصمیمات سیاسی مهمی مانند تصمیم شماره 1322/QĐ-TTg و تصمیم شماره 36/QĐ-TTg منعکس شده است که طرح های جامعی را برای افزایش بهره وری از طریق علم، فناوری و نوآوری تا سال 2030 ترسیم می کند. 43 محل شاهد اجرای استراتژی های جامع افزایش بهره وری بر اساس پیشرفت های علمی و فناوری بوده اند.

گروه‌های بزرگ اقتصادی مانند ویتنام الکتریک (EVN) و وزارت کل صنایع دفاعی نیز طرح‌های بهبود بهره‌وری را پذیرفته‌اند و تعهد گسترده‌ای را به این هدف نشان می‌دهند.

جنبه های حیاتی حرکت بهره وری ویتنام

توسعه منابع انسانی و آموزش مربیان یکی دیگر از جنبه های حیاتی حرکت بهره وری ویتنام است. ویتنام دومین کشوری است که دارای یک مرجع صدور گواهینامه تحت نهاد اعتباربخشی سازمان بهره وری آسیایی است. این دستاورد به راحتی حاصل نشد. برای تبدیل شدن به یک متخصص بهره‌وری بین‌المللی، باید آموزش‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتم.

برای رسیدن به این موقعیت، باید به بهره وری اشتیاق داشت و به طور مداوم از همتایان و کارشناسان سازمان بهره وری آسیایی یاد گرفت. این حرکت خط پایانی ندارد. تغییر طرز فکر به سمت بهره وری یک تلاش مستمر است که پنج، 10 یا حتی 50 سال در چندین نسل را در بر می گیرد.

بهره وری باید به مفهوم آشنا در سرتاسر کشورها بدل شود

من یک مدافع سرسخت برای تبدیل بهره‌وری به مفهومی آشنا در سرتاسر ویتنام بوده‌ام. تلاش های اطلاع رسانی شامل سخنرانی در دانشگاه ها و انجمن های محلی برای آموزش جوانان در مورد اهمیت بهره وری است. از سال 2023، این طرح‌ها شامل 30 سمینار در مورد بهره‌وری در دانشگاه‌ها با مشارکت بیش از 5000 دانشجو و 10 جلسه آموزشی آنلاین با حضور بیش از 6000 دانشجو و مدرس از 30 موسسه بوده است.

این رویکرد استراتژیک بر اهمیت ذهنیت بهره‌وری در تمام سطوح جامعه، از جمله ذهنیت شخصی بهره ورانه تأکید و از این طریق تعهد دولت را به ایجاد محیطی که برای بهبود مستمر و نوآوری مناسب است، برجسته می‌کند.

سیر و حرکت من بر قدرت دگرگون کننده ذهنیت شخصی بهره ورانه (PPM) تاکید دارد. از طریق ابتکارات استراتژیک، آموزش و همکاری بین‌المللی، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​ویتنام گام‌های مهمی در پرورش فرهنگ بهره‌وری برمی‌دارند. این سفر مداوم اهمیت یادگیری مستمر، توسعه پایدار و تلاش جمعی مورد نیاز برای دستیابی به بهبودهای بهره وری پایدار را برجسته می کند.

مهمتر از همه، بهره وری باید به عنوان یک عنصر حیاتی برای بقا و شکوفایی هر فرد، سازمان و ملتی تلقی شود. در چنین سفری، رهبری و حمایت سازمان‌هایی مانند سازمان بهره وری آسیایی و و نهادهای ملی بهره وری (NPOs) در گسترش این ارزش‌ها و فرهنگ به هر فرد، چه در کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیایی و چه در سطح جهانی، بسیار مهم است.

منبع : دنیای اقتصاد

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش