بیست و نهمین عصرانه بهره وری تحت عنوان بهره وری در هتل‌داری و گردشگری

 

 

بیست و نهمین عصرانه بهره وری تحت عنوان بهره وری در هتل‌داری و گردشگری روز دوشنبه 15بهمن ماه 1403 ساعت 15 الی 18 برگزار گردید بیست و نیمین عصرانه بهره وری که در هتل پارسیان آزادی برگزار گردید.

در شروع جلسه آقای کلانتری فرمودند: «با عرض سلام، این رویداد با همکاری حوزه گردشگری و هتلداری بنیاد مستضعفان در هتل آزادی برگزار میشود. موضوع عصرانه، بحث بهره وری در صنعت هتلداری و گردشگری است که یکی از حوزه های بسیار مهم و موجب تحرک و پویایی است. موضوع بهره وری در کشور مورد عنایت و حمایت مسئولین است و در چهار برنامه گذشته، برای بهره وری یک سوم (۳۵ درصد) پیشبینی شده است. این بهره وری در بخشهای مختلف، از جمله بخش گردشگری توزیع میشود. بعد از یک وقفه بزرگ در دوره کرونا، آسیبهایی به این حوزه وارد شده است. اکنون با نگاهی که دولت پزشکیان به گسترش روابط دارد و توسعه روابط مؤثر دنبال میشود، بخش گردشگری مهمتر از همیشه است. بخشهای اصلی گردشگری عبارتند از: ۱. میراث و جاذبه های گردشگری؛ ۲. هتل و هتلداری؛ ۳. خدمات و آژانسها؛ ۴. گردشگران. از بهره وری در هتلداری شروع کنیم. هتل خوب، خدمات خوب و سرویس خوب موجب جذب گردشگر میشود. اگر جاذبه های گردشگری آماده و مهیا باشند، امکان حضور بیشتر گردشگر فراهم میشود و در حوزه صنایع دستی نیز موجب گسترش میشود. یک نوع هم افزایی وجود دارد و تأثیر بر سایر بخشها دارد، مثل توسعه توریسم روستایی. حوزه هتلداری خیلی اشتغال ایجاد میکند و ظرفیتهای شغلی مناسبی دارد. سؤال این است که وضعیت بهره وری در صنعت هتل و گردشگری چگونه است؟ سازمانها چقدر به موضوع گردشگری و بهره وری توجه دارند و چقدر شاخص برای ارزیابی این بخش دارند؟» دکتر زادمهر در ادامه افزود: «موضوع جلسه که شاید اولین جلسه با این عنوان باشد، این است که قرار بود به عنوان دو دانشگاه با دو نگاه مختلف به آموزش و گردشگری نگاه کنیم و نشستهایی بگذاریم تا خروجی این نشستها شورای علمی یا راهبردی آن همایش شود. قرار است موضوع بهره وری در هتلداری را شروع کنیم و اولین میزبانی است. در جلسات مختلف از نظرات مختلف استفاده میکنیم و از منظرهای مختلف میتوان به آن نگاه کرد؛ از تجهیزات و فناوری و پلتفرم های آیتی محور تا موضوعات فرهنگ سازمان، منابع انسانی و غیره. از منظر نیروی انسانی و منابع انسانی، بحث آموزش هدفش تربیت نیروی انسانی هتلداری و گردشگری بوده است. فلسفه وجودی دانشگاه، داشتن یک مرکز آموزشی هتلداری برای خدمات دهی و بالا بردن سطح کیفیت در حوزه نیروی انسانی است. این دانشگاه با یک مرکز آموزشی شکل میگیرد و هر وقت آموزش تقویت شد، آثارش را دیدیم. اینها برای منابع و نیروی انسانی مهم است و خیلی جاها به آن توجه نمیشود. ۷۰ درصد نیروی انسانی ما آموزشهای اولیه در موضوعات هتلداری را ندیده اند و شاید نیاز باشد مردم هم آموزش ببینند. گردشگری را فقط اروپایی میبینیم. برخی از دوستان در بخشهای مختلف مسافر خارجی و گردشگری میآید که میتواند ارز بیاورد و موجب توسعه اقتصادی شود، اما آموزش کافی به کارکنان و عموم مردم داده نشده است.» آقای کلانتری در ادامه صحبتهای خود اظهار داشت: «امروز بهره وری در این صنعت باید دیده شود. مسایل صنعت چیست و با چه مشکلاتی روبروست؟ تنوع گردشگر، اشتغال هتلها، میانگین زمان مسافرت یک گردشگر، گردشگرانی که میآیند چند نفر یا چند درصد اینها به نتایج حضورشان دیگران را جذب میکنند یا خودشان میآیند در گردشگری داخلی درون استانی و کشور به چه صورت است؟ لذت از بازدید آثار میراث فرهنگی و رفاهی و راحتی از نظر راهنما، شرایط آب و هوایی و غیره چقدر مهیا است؟» دکتر حبیبی در ادامه این نشست گفت: «صنعت گردشگری در اقتصاد کشور از نگاه بهره وری چه جایگاهی میتواند داشته باشد؟ یک مفهوم در بهره وری در ادبیات بهره وری داریم به اسم کارایی تخصیصی از منابع محدود موجود در سطح کشور به سطح بنگاههایی برود که بالاترین بهره وری را دارد. درس اول اقتصاد، منابع محدود از منابع انسانی مالی با محدودیتهایی است. درس اول مدیریت این است که ما چگونه از این منابع محدود به حداکثر دستاورد برسیم. مسیرهایی که برای توسعه کشور است در چهار حوزه است: ۱. توسعه صنعتی؛ ۲. توسعه کشاورزی؛ ۳. استخراج منابع نفت و معدنی؛ ۴. توسعه با محوریت گردشگری. برگردیم به ادبیات کارایی تخصیصی، کدام یک اولویت بالاتری دارد و آورده بیشتری دارد؟ در حوزه صنعت، آلودگی زیست محیطی، بحث ناترازی انرژی و توسعه از مسیر صنعت امکانپذیر است. در حوزه کشاورزی، ما با بحران آبی مواجه هستیم. آیا میتوانیم مسیر توسعه را ادامه دهیم؟ بحث درآمدهای جایگزین برای کشاورزی یک چالش جدی است.

در حوزه توسعه نفت و منابع معدنی، این مسیر مناسب برای کشورهای کوچک که مشکل اشتغال ندارند، نیست. جمعیت ما قابل توجه است و شاید برای ما مقرون به صرفه نباشد. گردشگری اگر درست مدیریت شود، قابلیت و ظرفیت مناسبی دارد. میراث فرهنگی در سطح دنیا، گردشگری، اولا آلودگی زیست محیطی را ندارد و با مدیریت، بحث تنش آبی را کنترل میکند و درس ناترازی انرژی مواجه نیستیم. برگردیم به مفهوم کارایی تخصیصی، الان از چهار مسیر، گردشگری مسیر معقول و عقلانی است. موضوع دیگر، بروز انقلاب صنعتی ۴ و بحثهای هوش مصنوعی است که باعث شده بخش صنعت و معدن و کشاورزی به سمت جایگزین تکنولوژی به جای نیروی انسانی برود و رفته رفته نیاز به منابع نیروی انسانی کم شده است. در حالی که گردشگری از آن مسیرهایی است که پتانسیل به کارگیری خدمات انسانی را بر عهده دارد.» آقای تابش در ادامه این نشست اظهار داشت: «چه عواملی مؤثر است بر افزایش بهره وری در بخشهای مختلف گردشگری؟ وزیر یک رویکرد خوب دارند، چه در حوزه ستاد و چه در استانها، یک برنامه ۵ ساله باشد و نگاه متفاوتی است و در پایان دوره ۵ ساله عملکرد ما در آن و بهره وری بر اثربخشی قابلیت ارزیابی داشته باشد . در گردشگری کلان، چند سالی است شروع شده درباره بهره وری. دولت به عنوان بالاترین نهاد در بین بخشهای مختلف خود دولت به این نتیجه رسیده که بنا عملکرد بر بهره وری است. نظام بودجه ریزی دستگاههای اجرایی بر بهره وری از این یک نگاه مثبت و حرکت رو به جلو است. بهره وری روی موضوع استفاده بهینه از منابع برای رسیدن و دستیابی به هدف است. در گردشگری اولین چیزی که بخواهیم حرف بزنیم اینکه گردشگری چیست و ذینفعان گردشگری چه کسانی هستند و آن وقت درباره بهره وری صحبت کنیم. ذات گردشگری به گونه ای است که باید چشمهایمان را ببندیم درباره بهرهو ری در برخی آیتم ها. اینها در تضاد با موضوعات بهره وری است. در صنعت گردشگری این خدمات به گردشگر و دیگران داده میشود. حداقلها و استفاده ها جای کار دارد و موضوع مهم است. در ضمن رعایت ملاحظات بهره وری از آن اینکه بهره وری در مشتری تاثیر بگذارد کار سختی است. دوم در مقوله گردشگری با ذینفعان مختلف طرف هستیم. دولت نیروی تنظیم روابط بین آنها روی موضوع بهره وری تأثیرگذار است. تنظیم روابط در سیاستها، برنامه ریزیها، نقش دادن به گردشگران، موضوع امکانات بتواند به افزایش بهره وری اثر بگذارد. قوانین و مقررات در ادارات ما از نگاه بخشی که در نظام تصمیمگیری و تصمیمسازی گردشگری است چگونه قدرت این را داریم در بهره وری آن نگاه کلان هم افزایش و توسعه گری میانبخشی و فرابخشی نگاه کردن چگونه مهم است. سوم، الزامات برای بحثهای بهره وری از بهبود کیفیت خدمات و زیرساختها، زیرساختهایی که موضوعات مختلف هتلداری بخشی از آن است، بحث پذیرایی، حمل و نقل، موضوعات تفریحی انواع مختلف بخشها و غیره چگونه در هر کدام از بخشها به بهره وری بپردازیم. در خود این مقوله ها در سه سطح صحبت میتوانیم بکنیم که چگونه آن را ارتقا دهیم. یک بحث زیرساخت و کالبدی است، دو زمان بهره برداری از موضوعات نرم افزاری و نیروی انسانی و مدیریت اینها موضوع آموزش خیلی مهم است و مغفول مانده در صنعت گردشگری. هدف اصلی موضوع صنعت، موضوع رضایتمندی مشتری است. با عاملیت انسانی طرف هستیم، انسانی که مطالبه گر است. استفاده از این فضا برای اوقات فراغت و استراحت است با انسانی که مجبور است خیلی فرق میکند. صنعت گردشگری بر بهره وری تأثیر دارد و به چه شکل ضمن حفظ احترام و خدمت رسانی به گردشگر به چه شکل میتواند مؤثر باشد. سه، موضوعات تکنولوژی و بهره بری از هوش مصنوعی دنیا را گرفته است. با تحریم ها به چه شکل میتوان رفع کرد؟ در این شرایط تغییرات لحظه ای که مواجه هستیم.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش