تحليلی كلان از بهره‌‌وری

 

داوود دانش جعفری در دهمین همایش ملی بهره‌وری با بررسي آمار مربوط به بهره وری به تحلیل کلان بهره‌وری در اقتصاد ایران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری ایران، داوود دانش جعفري، استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست تخصصی «بهره وری و اقتصاد خرد و کلان» در دهمين همايش ملي بهره وري، با بررسی آمارهای مربوط به بهره‌وری عوامل تولید شامل نیروی انسانی و سرمایه در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها، مهم‌ترین ضعف اقتصاد ایران را بهره‌وری کل عوامل تولید دانست و گفت: بهره‌وری کل عوامل تولید به معنای مدیریت نادرست در سطح کلان است.

وی با توجه به وضعیت نامطلوب بهره‌وری کل عوامل تولید گفت: تقویت بهره‌وری کل عوامل تولید باید به عنوان یک اولویت اصلی برای کشور مورد نظر قرار گیرد.

 

رشد اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است؟

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی از مدیریت صحبت می‌کنیم به این معناست که از همان میزان سرمایه‌های موجود، نتیجه بهتری کسب کنیم. در واقع یک مدیریت صحیح و کارآمد، امکان ارتقای رشد اقتصادی را بدون سرمایه‌گذاری جدید، یعنی با سرمایه‌گذاری صفر، محقق خواهد کرد.

 

یک پنجم؛ سهم موجودی انبار در تولید ناخالص داخلی

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در دهمین همایش ملی بهره‌وری، پایین بودن بهره‌وری سرمایه را نشان دهنده بی‌دقتی در سرمایه‌گذاری و بازدهی پایین‌ آن دانست و گفت: با وجود اینکه نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی در کشور بالاست، اما این حجم سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی موثر نبوده است.

دانش جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: بالا بودن نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی در ایران به دلیل افزایش موجودی انبار است.

وی در ادامه گفت: در یک اقتصاد متعادل، تولید کل در چهار بخش یعنی دولت، بنگاه‌ها، خانوارها و صادرات مورد مصرف قرار می‌گیرد. این در حالی است که در ایران، موجودی انبار به بخش پنجم تبدیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حدود ۲۰ درصد از تولید کل کشور مربوط به موجودی انبار است. این در حالی است که نسبت متوسط موجودی انبار به تولید ناخالص داخلی در دنیا، رقمی پایین و حدود ۲.۳ درصد است.

 

از سرمایه انسانی در تولید استفاده نمی‌شود

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به بهره‌وری یکی دیگر از عوامل تولید یعنی نیروی کار گفت: در اقتصاد ایران در زمینه بهره‌وری نیروی کار با یک ابهام مواجه هستیم. در واقع در شرایطی که دانشگاه‌های کشور به تربیت نیروی انسانی می‌پردازند و جمعیت نیروی انسانی تحصیلکرده در حال افزایش است، مشاهده می‌کنیم که سهم بهره‌وری نیروی کار در تولید پایین است.

وی در ادامه درباره علت این موضوع توضیح داد: نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی تقریبا دو برابر نرخ بیکاری کل است. بنابراین این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری انجام شده در نیروی انسانی در بخش تولید، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 

هدر رفت در مسیر انتقال، عامل نابهره‌وری انرژی در ایران

دانش جعفری در پایان درباره علت تحلیل بهره‌وری پایین انرژی در کشور گفت: سطح پایین بهره‌وری انرژی که در اقتصاد ایران مشاهده می‌شود دو دلیل عمده دارد. دلیل اول، استفاده غیر اقتصادی از منابع انرژی در کشور و دلیل دوم، مربوط به تلفات و هدر رفت انرژی در طول فرآیند انتقال است.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش