تشریح عوامل نابهره‌وری کشور

 

مدیرعامل انجمن بهره وری ایران، بیست و چهار عامل نابهره وری کشور و بخشی از عوامل پیدایش و گسترش آنها را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری ایران، سید حمید کلانتری با بیان این که بر اساس برنامه ششم توسعه يك سوم رشد اقتصادي كشور بايستي از بهره وري حاصل شود اما این موضوع تاکنون محقق نشده است، تصریح کرد: برای تحقق برنامه های توسعه لازم است عوامل نابهره وری شناسایی شده تا با آسیب شناسی وضع موجود و ارائه راهکارهای مناسب برای آنها حل آنها چاره اندیشی شود.

 

عوامل نا بهره وري

وی افزود: نابهره وری درنظام حکمرانی، آب و خاك، منابع طبیعی، محیط زیست و انرژی، نابهره وری در نظام آموزش وپرورش، آموزش عالی، مهارت آموزی و اشتغال پایدار، نابهره وری در سرمایه گذاری و صنعت بویژه خودروسازی، نابهره وری در مدیریت منابع انسانی و نظام اداري از عوامل نابهره وری هستند که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

سید حمید کلانتری افزود: نابهره وری در دستگاه ها و شرکتهای دولتي و صندوقهای بازنشستگی، مدیریت زمان، مدیریت شهری، ترافيك و صنعت حمل ونقل و صنعت ساختمان از ديگر نابهره وري هاي امروز كشور است.

به گفته وي، از دیگر عوامل نابهره وری کشور مي توان به نابهره وری ها در نظام برنامه و بودجه، نظام مالیاتی و نهادهای نظارتی، نابهره وری رسانه ملی بویژه درحوزه اثربخشی و فضای مجازی و هم چنین نابهرهوری ها در سطوح فردی وخانوادگی اشاره کرد.

 

عوامل پيدايش و گسترش نابهره وري ها

مدیرعامل انجمن بهره وری ايران در ادامه ریشه های نابهره وری در کشور را تبیین و خاطرنشان کرد: ضعیف بودن فرهنگ بهره وری درجامعه، ضعيف بودن باورها درباره بهره وری درسطح مدیریت کشور ومدیران ارشد، عدم توجه وباور به اجرای قانون وضعف شدید در قانونپذیری، بي ثباتی در قوانین و مقررات و بی ثباتی در سیاست های پولی و مالی ومقررات درحوزه ارز و سرمایه گذاری بخشی از مسائلی هستند که گسترش نابهره وری را در جامعه دامن می زنند.

وی تصریح کرد: رشد فساد و رانت در جامعه، نبود نظام شایستگی در مدیریت های عالی و میانی و مدیران شرکت های دولتی، نبود نظام ارزیابی عملکرد و ارزشیابی کارکنان، افت سرمايه اجتماعي و مناسب نبودن محيط كسب و كار از عوامل موثر در پیدایش و رشد نابهره وری ها در كشور است كه تشريح مسائل موجود و تلاش براي اتخاذ رويكردهاي لازم براي حل آنها طي يك نهضت فراگير بهره وري مي تواند به بهرور شدن نظام آموزش، صنعت، مديريت، نظام اداري و اقتصاد كشور كمك كند.

کلانتری با بیان این تحقق سهم 35 درصدی بهره وری از رشد اقتصادی اگر چه کاری سخت و دشوار است، گفت: آمارها نشان می دهد که این سهم از رشد اقتصادي به طور متوسط در 25 كشور آسيايي نيز محقق شده و بنابراين با يك تحول همه جانبه و اساسي در كشور می توان شاهد ارتقای بهره وری بود تا آثار آن در اقتصاد ملي نيز مشهود باشد.

وی در پایان با اظهار تاسف از اینكه  سطح بهره وري در كشور پايين و رشد آن نزدیک به صفر است، بر مساله يابي بهره وري كشور تاكيد و این پرسش ها را مطرح كرد که چرا كمتر به بهره وري و فرهنگسازي مقوله مهم بهره وري در كشور توجه شده است، چرا صداوسيما توجهي ويژه اي به بهره وري ندارد و چرا وزارتخانه هاي كشور در كنار همه فعاليت هاي خود، به توسعه فكر و انديشه و همچنين برنامه هاي فناورانه و نوآورانه كه مقدمه فعاليت هاي بهره ورانه است، توجه نمي كنند؟

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش