لجستیک و بهره‌وری در صنایع

 

مدیرعامل شرکت نیروسازنده برخی از عوامل کاهش بهره‌وری در صنایع را تشریح کرد.

جای خالی اپلیکیشن‌های هوشمند لجستیک در صنایع/ اتوماسیون صنعتی حلقه مفقوده بهره‌وری در ایران است/ در زمینه انبارداری نسبت به کشورهای دیگر عقب هستیم/ اگر از امروز چاره‌اندیشی نشود، با واقعی شدن هزینه انرژی، بسیاری از صنایع تعطیل خواهند شد

مدیرعامل شرکت نیروسازنده پرند با بیان اینکه اگر امکان راه‌اندازی حمل‌ونقل درون‌سازمانی صنایع از طریق اپلیکیشن‌هایی که برای جابه‌جایی مسافران طراحی شده به‌وجود آید، قطعا شاهد کاهش هزینه‌هایی در این بخش خواهیم بود.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن بهره‌وری ایران، مهندس احمد مومنی، مدیرعامل شرکت نیروسازنده پرند در همایش چهره‌های موفق بهره‌وری که از سوی انجمن بهره‌وری ایران برگزار شد، درباره بهره‌وری و موضوعات علمیاتی این شرکت  در حوزه بهره‌وری گفت: محدودیت‌های سرمایه و سرمایه‌گذاری حلقه مفقود بهره‌وری در کشور است و چانچه از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم به نحو مطلوب استفاده نکنیم، طبیعتا نمی‌توانیم بهره مناسب را به دست آوریم.

وی افزود: در همین راستا شرکت نیروسازنده پرند، تمرکز خود را در جنبه‌هایی معطوف کرد که هزینه انجام و قیمت تمام شده بالا بود و عملا برای مشتری مقرون به‌صرفه و یا فایده‌مند نبود. برهمین اساس تلاش کردیم تا در بخش جابجایی و مواد و کالا در صنعت از لحظه‌ای که مواد اولیه کالاها وارد کارخانه و واحدهای تولیدی می‌شود و در فرایند تولید قرار می‌گیرد تا زمانی که این کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ورود کنیم.

مومنی تصریح کرد: تمامی هزینه‌هایی که در این فرایند انجام می‌شود مهم‌ترین بخشی است که ما بر آن تمرکز داریم و در تلاش هستیم که تمامی مواردی که برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند را حذف کرده و در نهایت بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

 

 محدودیت‌های لجستیک در صنایع ایران و کاهش بهره‌وری

وی با بیان اینکه صنایع در ایران مرحله‌ای رشد کردند، به جای خالی برنامه‌های هوشمند و سیستمی حمل‌و‌نقل کالا در داخل صنایع اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه فرایندهای داخلی کارخانه‌ها در ایران  بر اساس چیدمان درستی صورت نگرفته بیشتر این کارخانه‌ها با محدودیت لجستیک داخلی مجموعه خود مواجه هستند و این موضوع، یکی از دغدغه‌های بزرگی است که عموم صنایع را را درگیر کرده است.

مدیرعامل شرکت نیروسازنده پرند ادامه داد: همچنین صنایع در مباحث ورودی کالا نیز با مسائلی روبرو هستند، از جمله مشخص نبودن حجم مواد اولیه ورودی، چگونگی انتقال به انبار و مواردی از این دست. شرکت‌هایی که در این زمینه‌ها نیز موفق عمل کردند عموما تجربه‌ای در گذشته داشته‌اند و با تلفیق آن با طراحی‌های جدید در جهت کاهش هزینه بخش‌های مختلف خود اقدام کرده تا قیمت تمام شده مناسب‌تری را داشته باشند.

 

انتقاد از قوانین تحمیلی و دست‌وپاگیر

وی درباره چگونگی ارتقای بهره‌وری نیز ادامه داد: تغییر فرهنگ جامعه موضوعی زمان‌بر و طولانی است  و برای رسیدن به بهره‌وری مورد نظر نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم، ضمن آنکه قوانین موجود نیز ـ مستقل از درست یا غلط بودن آنها - به ما تحمیل می شود، لذا چاره‌ای جز حرکت در چارچوب قوانین اعمال شده نداریم.

مدیرعامل شرکت نیروسازنده پرند ادامه داد: چنانچه به دنبال کسب موفقیت در شرایط کنونی هستیم، فارغ از محدویت‌های قانونی و سایر محدودیت‌ها باید بتوانیم با  تغییر رفتار در اجرای برخی ازعملیات به سمت بهره‌وری حرکت کنیم .

وی گفت: استفاده بیشتر از اتوماسیون در بخش لجستیک صنایع کمک شایانی به بهینه شدن و کارآمدی مجموعه‌ها خواهد کرد تا ضمن کاهش بار هزینه‌های اضافی در مسیر بهره‌وری نیز قراربگیرند. ضمن آنکه هزینه تمام شده محصول نهایی نیز با این اقدامات کاهش محسوسی خواهد داشت.

مومنی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در مجموعه خود و چالش‌های موجود اظهار کرد: چنانچه بخواهیم فضای انبار را در مجموعه‌های صنعتی در نظر بگیریم متاسفانه شاهد هستیم که در مقایسه با سایر کشورها، اتفاق قابل توجهی در این زمینه نداشتیم و نتوانستیم بخش لجستیک صنایع را به‌روز کنیم در حالی که در سال‌های اخیر بیش ازهزاران انبار هوشمند و اتوماتیک در کشورهای متعدد عملیاتی و اجرایی شده که این امربه افزایش بهره‌وری در انبارها و سردخانه‌ها و کارخانه‌های آنها منجر شده است.

 

قیمت واقعی سوخت، چالش جدی صنایع خواهد بود

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت انرژی در حال حاضر در ایران واقعی نیست باید از امروز به دنبال ایجاد راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت خود باشیم چرا که اگر در آینده این اتفاق رخ دهد، بسیاری از این صنایع به سمت تعطیلی کشیده خواهند شد، لذا تا فرصت هست باید به دنبال تببین استراتژی‌های متناسب در این زمینه باشیم. اگر قانون کار و کارگری و زیرساخت‌ها نیزاصلاح نشود، قطعا به نتایج مناسبی دست پیدا نخواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت نیروسازنده پرند با بیان اینکه استفاده از اتوماسیون صنعتی حلقه مفقوده بهره‌وری در ایران است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمان، امکان ایجاد تغییرات شگرف در صنعت را نداریم، لذا باید روی نقاطی که امکان تمرکز بر آن فراهم است، به دنبال ایجاد اصلاحات باشیم.

 

لینک های مرتبط:

نوآوری همواره منجر به بهره‌وری می‌شود

زیست‌بوم بهره‌وری نقطه اتکای مدیریت کشور باشد

نهادهای قانونگذار نمی‌توانند با آهنگ تکنولوژی‌ها پیش بروند

بهره‌وری نیازمند شبکه نخبگانیبهره‌وری نیازمند شبکه نخبگانی

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش