کمبود برق: مشکل کجاست؟

 

نشست کلاب‌هاوسی با موضوع «کمبود برق؛ مشکل کجاست؟» از سوی انجمن بهره‌وری ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره‌‌وری ایران، با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و مطرح شدن مجدد موضوع ناترازی برق در کشور و تبعات منفی آن، انجمن بهره‌وری ایران در چارچوب وظایف خود بر آن شد تا کلاب هاوسی را در این زمینه با حضور تعدادی از صاحب نظران برگزار نموده و تا اندازه ای به علت‌ها و راهکارهای این مشکل از منظر بهره‌وری بپردازد.

در این نشست که دوم تیرماه 1401 برگزار شد، سید حمید کلانتری، مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران، مهندس محمد علی میرشمس مدیرعامل شرکت آسیا وات، حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و غفوری فرد قائم مقام دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و تعدادی از کارشناسان به بیان نظرات خود پرداختند که خلاصه آن به شرح زیر است:

 

  • تولید عملی نیروگاه‌ها در سال ، 55000 مگاوات و نیاز مصرف 67000 مگاوات و کسری تراز حدود 12000 مگاوات بوده است؛ در سال 1401 پیش بینی می‌شود تولید عملی حدود 60000 مگاوات و نیاز مصرف حدود 70000 مگاوات و کسری تراز 10000 مگاوات باشد.
  • قطع برق یک ساعت صنایع خسارتش معادل هزینه کل یک‌سال هزینه برق آنهاست.
  • لزوم ارائه راهکارهای پایدار برای حل مشکل ناترازی به‌جای راهکارهای کوتاه‌مدت نظیر تعطیلی ادارات، محدودیت برای صنایع و ...
  • صرفه‌جویی انرژی یکی از منابع اصلی انرژی است: صرفه‌جویی در حد 20 درصد از طریق مدیریت مصرف و با سیاستگذاری‌های صحیح و ارائه مشوق‌ها امکان پذیر است.
  • رشد شدت مصرف انرژی از سال 2000 تا 2019 در دنیا 23 درصد و در ایران 42 درصد بوده است.
  • در ایران قوانین مناسبی نظیر قانون اصلاح الگوی مصرف، بند «ق» و ماده 12، قوانین بودجه سال 1400 و 1401 و بند 19 مقررات ساختمان و ... در زمینه مدیریت مصرف تصویب و ابلاغ شده است ولی به علت ضعف آئین‌نامه‌ها و نبود نظارت و متولی مشخص، اجرا نشده‌اند و اگر این قوانین به‌طور کامل اجرا شوند بخش عمده‌ای از مشکلات موجود حل می‌شوند.
  • برنامه صرفه‌جویی 10000 مگاواتی ساتبا برای 4 سال آینده که خوشبینانه است و اگر روی کاغذ نماند و اجرایی شود ارزشمند است. یکی از برنامه‌ها تغییر الکترو موتورهای کولرهای آبی است که در مجموع باعث حدود 5000 مگاوات صرفه‌جویی می‌شود.
  • کاهش سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها، توازن تولید و مصرف را به‌هم ریخته و برای جبران این عدم توازن لازم است نسبت به برنامه‌ریزی و جلب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌ویژه صنایع اقدام کرد و دولت باید اجازه دهد که صنایع به نیروگاه‌ها وصل شوند.
  • نظارت بر اجرای قوانین، قیمت‌گذاری صحیح، توجه به انرزی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه برق خورشیدی و به‌کارگیری آن در نقاط دور دست، حمایت از بخش خصوصی وESCO ‌ها جهت اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و از همه مهم‌تر ایجاد یک حکمرانی صحیح در زمینه انرژی از جمله راهکارهای صاحب نظران برای حل مشکل کمبود برق در این نشست بود.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش