مپنا و بهره‌وری

مدیرعامل مپنا ضمن تشریح برخی نابهره‌وری‌های کشور، روند توسعه آن را تشریح کرد.

 تامین بخش اعظمی از برق پنج کشورهای منطقه توسط  مپنا/ مپنا سومین تولیدکننده توربین گاز دنیا/ صاحب‌نظران بهره‌وری ورود کنند/ ثروت کشور به طرز وحشتناکی هدر می‌رود/ هدر رفت انرژی و ثروت کشور به دلیل پایین بودن درآمدها و حقوق پذیرفتنی نیست/ بزرگ‌ترین کارخانه تولید باتری برای خودروهای برقی در خاورمیانه، امسال راه‌اندازی خواهد شد.

 

مدیرعامل گروه مپنا گفت: درحال حاضر مپنا تامین کننده 70 درصد برق سوریه، 40 درصد برق عراق و همچنین کشورهای عمان، اندونزی و پاکستان است.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره‌وری ایران دکتر عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا درهمایش چهره‌های موفق بهره‌وری که ازسوی انجمن بهره‌وری ایران برگزار شد، با اشاره به موانع پیش رو برای توسعه در حوزه‌های محیط کسب‌وکار گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما چه در ایران و چه در جهان عدم بهره‌وری بوده، یکی از این دلایل هم کنار گذاشتن عقلانیت است که موجب اتفاق افتادن مصیبت‌های بزرگ شده همان‌طور که امام صادق (ع) می‌فرمایند که «لا مُصيبَةَ كَعَدَمِ العَقلِ (مصیبتی مانند بی خردی نیست)».

وی در ادامه به بیان دو مثال درباره عدم بهره‌وری در ایران پرداخت و با اشاره به قیمت‌گذاری سوخت در ایران و سایر کشورها تصریح کرد: ستانده و نهاده در بهره‌وری یا به قول مهندسان خرج و فایده دو مقوله بسیار مهمی هستند، اما متاسفانه بسیاری از مشکلات از همین جا نشات می‌گیرد.

 

نمونه‌هایی از عدم بهره‌وری در کشور

وی با ارائه توضیحی درباره ویژگی‌های توربین‌ها و تفاوت‌ آنها و اقدامات صورت گرفته مپنا در این زمینه در رقابت با تولیدکنندگان خارجی در بازارهای بین‌المللی با این بیان این که هر توربینی برای شرایط و اقلیم خاصی مناسب است، گفت: بنابراین به نسبت هزینه‌هایی که انجام می‌شود باید آنچه را به‌دست می‌آوریم ارزیابی کنیم که تا چه میزان مقرون به‌صرفه است تا بهره‌وری حاصل از آن مشخص شود.

علی آبادی با بیان اینکه بیش از یک صد سال از کشف نفت در این کشور می‌گذرد، با ارائه آمار و ارقام قیمت‌گذاری انرژی از جمله در ایران و مقایسه آن با دهه‌های گذشته گفت: نوع مدیریت مصرف و قیمت‌گذاری سوخت و انرژی کشور85 میلیون نفری صحیح و عقلانی نیست. مصرف بهینه هم که با توجه به قیمت در ایران جایگاهی ندارد.

وی در تشریح عدم مصرف بهینه در کشور به بیان پرسشی پرداخت و گفت: اگر به همه مردم ایران برق مجانی داده شود و به آنها گفته شود همین برق به ازای هر کیلووات 5 هزار تومان از آنها خریدار می‌شود، آیا باز هم به همین ترتیب آن را اتلاف می‌کردند؟

علی‌آبادی در ادامه با اشاره به قیمت تولید و انتقال آب اظهارکرد: اگر قرار باشد که یک صادرکننده میوه برای تولید هر کیلوگرم میوه سه متر مکعب آب مصرف کند و قیمت آن به‌ازای هر یک کیلوگرم یک دلار باشد، آیا قیمت هر مترمکعب آب کمتر از یک دلار تمام شده است؟ خیر. پس این تولید مقرون به صرفه نیست وهیچ اثری از بهره‌وری در آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: سالانه 100 میلیارد متر مکعب آب در کشور تقسیم می شود. روزانه یک میلیارد مترمکعب مصرف گاز، یک میلیارد کیلووات ساعت برق و 200 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در ایران مصرف می‌شود که ارزش این رقم در اروپا معدل 300 میلیارد یورو است. در اقتصاد ایران ارزش این میزان چقدر است؟ آیا به 10 میلیارد یورو می‌رسد؟

 

صاحب‌نظران بهره‌وری ورود کنند/ ثروت کشور به طرز وحشتناکی هدر می‌رود

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه به نظرمی‌رسد در شرایط فعلی باید همه دانشمندان و صاحب‌نظران بهره‌وری چند تذکر عقلی را در جامعه مطرح و تحت یک تفکرعقلی اقدامات مناسبی را تبیین کنندو در این مسیر، بهانه‌هایی مثل دستمزد، فقرمردم یا سایر مسائل را در عدم عمل به یک تفکر درست دخالت ندهند. در ایران وضعیت پرداخت حقوق را نابسامان کرده و انواع یارانه را هم پرداخت می‌کنند در حالی که هیج اتفاق مهم، بهره‌ورانه و مفیدی هم شکل نمی‌گیرد و به محض افزایش قیمت در آب و برق و سایر انرژی‌ها بهانه کم بودن حقوق و دستمزد مطرح می‌شود که این عقلانی نیست.

وی با تاکید براینکه اصلاح این روند آسان نیست و نیازمند آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است، اذعان کرد: ابن گونه اقدامات فرهنگی بسیار زمان‌براست تا مردم بتوانند خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

مدیرعامل مپنا گفت: متاسفانه نوع مدیریت در کشور به صورت غلط شکل گرفته و ما نتوانستیم در استفاده بهینه از منابع بهره‌ورانه عمل کنیم و نمود روشن این مساله در مصرف، تمامی مشتقات انرژی، اعم از نفت، برق و آب قابل لمس است. چرا که قیمت تمام شده این منابع به درستی تعریف نشده است. به‌عنوان مثال، یک لیوان آب نوشیدنی که از شیر آب تهیه می‌شود، هم ارزش وهم قیمت همان آب با همان کیفیتی است که برای استحمام مصرف می‌شود لذا این نوع مدیریت منابع عقلانی نیست و مشکلات زیادی را به همراه دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز اعلام می کنند که فولاد کشور رشد قابل توجهی داشته در حالی اگر رشد نمی کرد جای تعجب داشت! چون تردد در جاده، گازوییل، برق و سنگ معدن مجانی در اختیار دارد چرا نباید رشد کند؟ بنابراین شاهدیم که وی با بیان اینکه ثروت کشور به طرز وحشتناکی هدر می‌رود.

 

کوتاه از سه دهه رشد و توسعه مپنا

دکتر علی‌آبادی با اشاره به تاریخچه شکل گیری مپنا همچین عنوان کرد: گروه مپنا، با عنوان «شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» در ۲۲ مردادماه سال ۱۳۷۲ خورشیدی تأسیس ‌شد. هدف اصلی ازتأسیس مپنا در ابتدا پیمانکاری عمومی پروژه‌های نیروگاهی به صورت کلید در دست بود و در اثر تحولات، مپنا از حوزه صرف پیمانکاری در دهه 70 و تولیدکننده تجهیزات تحت لیسانس در دهه 80، هم‌اکنون به مجموعه‌ای صاحب فناوری تبدیل شده است و در بین رتبه‌های برتر صاحبان فناوری توربین گازی درعرصه جهانی قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: هدف اولیه تأسیس شرکت مپنا در دهه هفتاد خورشیدی، بنیان گذاشتن مجموعه‌ای برای مدیریت پروژه‌های نیروگاهی در آن سال‌ها بود. بر اساس همین مأموریت، فعالیت مپنا در سال‌های ابتدایی بر تأمین تجهیزات اصلی از شرکت‌های بین‌المللی و مهندسی و انجام عملیات اجرایی پروژه‌های احداث نیروگاه متمرکز بود.

وی ادامه داد: طی سال‌های پس از آن، مپنا ابتدا با ساخت تجهیزات غیراصلی و در ابتدای دهه هشتاد، ساخت تجهیزات اصلی نیروگاهی از قبیل توربین و ژنراتور، فعالیت‌های خود را درحوزه نیروگاهی گسترده‌تر وعمیق‌تر کرد. آغاز سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های برق نیز از ابتدای دهه 80 کلید خورد که در سال‌های بعد، مپنا را به بزرگترین سرمایه‌گذار پروژه‌های نیروگاهی کشور تبدیل کرد.

به گفته دکتر علی‌آبادی ، کسب رتبه اول در گروه شرکت‌های پیمانکاری به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی ایران،کسب رتبه اول در گروه شرکت‌های ساخت تجهیزات صنعتی توسط شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی ایران، کسب رتبه اول جایزه ملی مدیریت دانش در سال 1۳۸۹، اهدای بالاترین نشان جایزه تعالی منابع انسانی به شرکت مپنا در سال ۱۳۸۹، قرار گرفتن در بین ۱۰۰ شرکت برتر خاورمیانه توسط نشریه معتبر و بین‌المللی MEED بخشی از افتخارات مپناست.

استراتژی حداکثرسازی ساخت داخل در دستور کار

دکتر علی آبادی با اشاره به برخی چالش‌ها از جمله تحریم‌ها علیه کشورمان گفت: در مسیر توسعه مپنا، استراتژی حداکثرسازی ساخت داخل در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس بر رفع گلوگاه‌ها، تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر، ایجاد اشتغال با توجه به مزیت اقتصادی بودن آنها تاکید شد. در ادامه راه، ساخت همه تجهیزات لازم مدنظر قرار گرفت چرا که با شرایط کنونی و به هر بهانه‌ای، هیچ یک از تجهیزات را در اختیار کشور قرار نمی‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر همکاری‌های جدی با دانشگاه‌های کشور شکل گرفت. لیست بلندی از استادان و دانشجویان توانمند تهیه شد به‌گونه‌ای که در حال حاضر 10 هزار نفر با سطح تحصیلی PhD به تحقیق و توسعه در مپنا مشغول هستند. در همین راستا، استراتژی تامین مالی و افزایش سرمایه‌گذاری نیز دنبال شد. از سوی دیگر، رقابت‌پذیری در عرصه جهانی نیز مورد توجه قرار گرفت. به علاوه تنوع بازار و تنوع محصول نیز انجام شد.از مشاوران برجسته بین‌المللی نیز استفاده شد. در حوزه سرویس و خدمات پس از فروش هم ورود جدی داشتیم. 

رتبه سوم جهان در ساخت توربین گاز

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این گروه مپنا گفت: نه به عنوان مدیرعامل این مجموعه بزرگ بلکه به عنوان یک ایرانی به وجود مپنا افتخار می‌کنم چرا که دارای رتبه سوم جهان در ساخت توربین گاز و در ساخت موتور هواپیما یک بی‌نظیر است.

مدیرعامل مپنا در ادامه به عوامل موثردر انتقال موفیت‌آمیز تکنولوژی پرداخت و گفت:  قدرت جذب تکنولوژی، توجه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه، برخی از زیرساخت‌های ایجاد شده در کشور طی سالیان متوالی ازجمله توسعه منابع انسانی کارآمد در دانشگاه‌ها، رشد بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی که مپنا یکی از آنهاست.

علی‌آبادی درادامه با بیان اینکه مپنا اولین و بزرگ‌ترین سازندۀ تمامی تجهیزات اصلی نیروگاهی درایران، اولین و بزرگترین سرمایه‌گذار ایرانی در طرح‌های نیروگاهی خصوصیِ کشور گفت: این گروه بزرگ صنعتی سازنده تجهیزات کلیدی موردنیاز در صنعت نفت و گاز، پیمانکارعمومی پروژه‌های بالا و میان‌دستی صنعت نفت وگاز، اولین و بزرگ‌ترین پیمانکار عمومی ایرانی در صنعت نیروگاهی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و سازنده لوکوموتیو و تجهیزات جانبی آن و مجری پروژه‌های مختلف حمل و نقل ریلی است.

به گفته وی درحال حاضر سهم مپنا در بازارجهانی به واسطه توسعه فناوری افزایش یافته به طوری که تامین کننده 70 درصد برق سوریه، 40 درصد برق عراق و همچنین کشورهای عمان، اندونزی، پاکستان و روسیه است.

وی در ادامه با بیان اینکه مپنا همواره در مسیر توسعه بهره وری گام برداشته، افزود: پس از رشد سریع گروه مپنا در حوزه توانمندی‌ها مهندسی در دهه 70 و ابتدای دهه 80 شمسی در مقاطع مختلف از مشاوران بین‌المللی برای افزایش توان مدیریتی گروه استفاده شد. با اخذ مشاوره بین‌المللی ازشرکت رولند برگر به‌عنوان بزرگترین شرکت مشاوره مدیریت اروپایی،  در سال 85-86 مورد بازبينی و بازنگری قرار گرفته و اين امر منجر به افزایش انعطاف‌پذیری در کنار كاهش هزينه‌ها شد. ضمن آنکه این پروژه موجب تغییر دیدگاه از ساختار کلاسیک و کلیشه‌ای وظیفه‌ای به چند کسب و کاری شده و با تشکیل کمیته راهبری، استفاده از خرد جمعی در شرکت نهادینه شد.

علی آبادی عنوان کرد: اگر چه شروع اقدامات برنامه‌ریزی استراتژیک به سال‌های 77 بر می گردد ولی به منظور انتقال دانش روز جهان به شرکت و حصول اطمینان از کیفیت اقدامات انجام شده درسال‌های 91-90 با همکاری شرکت مشاوره بین‌المللی پالادیوم (یکی از پنج شرکت برتر مشاوره جهان) بر اساس دانش روز و تجارب بین‌المللی، برنامه استراتژی خود را به‌طور جامع و نظام‌مند بازنگری شد. از دیگر عوامل رشد و توسعه کسب و کار مپنا، همسویی ساختار و فرایندها با استراتژی‌ها در کنار و بهره‌گیری از تفکر استراتژیک، همکاری و مشارکت مناسب حوزه‌های مختلف بین وظیفه‌ای و توسعه کار تیمی بوده است.

 

 فایل مرتبط:

مپنا؛ از تشکیل تا توسعه بهره‌ور

 

لینک‌های مرتبط:

نوآوری همواره منجر به بهره‌وری می‌شود

زیست‌بوم بهره‌وری نقطه اتکای مدیریت کشور باشد

نهادهای قانونگذار نمی‌توانند با آهنگ تکنولوژی‌ها پیش بروند

بهره‌وری نیازمند شبکه نخبگانی

اتوماسیون صنعتی حلقه مفقوده بهره‌وری در ایران است

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش