فرهنگ ملی ایرانیان و هافستد

 

پروفسور هافستد یکی از کاملترین مطالعات را در رابطه با اینکه چگونه ارزش ها در محیط کار از فرهنگ ملی تأثیر می پذیرد انجام داده. در این یادداشت نگاهی داریم به فرهنگ ایرانیان در این زمینه.

پروفسور گیرت هافستد یکی از کاملترین مطالعات را در رابطه با اینکه چگونه ارزش ها در محیط کار از فرهنگ ملی تأثیر می پذیرد انجام داده است. او فرهنگ را ذهنیت پیدا کردن از یک مجموعه عوامل می نامد به طوری که اعضای یک گروه را از گروه دیگر متمایز می سازد.

این تحقیقات به طور بسیار وسیع در دانشگاه و دنیای حرفه ای مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است.

مختصات شش گانه فرهنگ ملی هافستد محصول تحقیقات مفصلی است که توسط این استاد مشهور بین المللی و همکاران ایشان است در طول چهل سال گذشته توسعه یافته است.

این مختصات فرهنگی بازگو کننده ترجیحات مستقلانه بعضی امور نسبت به امور دیگر است که اختصاص به یک کشور (و نه اشخاص) دارد.

امتیازات کشورها به صورت نسبی است، زیرا ما همگی انسان هستیم و به طور همزمان هر کدام منحصر به فرد نیز هستیم. از نگاه دیگر فرهنگ به صورت مقایسه ای بهتر درک می شود زیرا هر جمعیتی به یک نسبتی از برخی ویژگی ها برخوردار است و تفاوت فرهنگ ها در میزان نسبی برخورداری ها است. در ادامه علاوه بر معرفی مختصر این شش مولفه، وضعیت آنها در مورد فرهنگ ملی ایران نیز توضیح داده خواهد شد ...

 

متن کامل این یادداشت را در فایل ذیل بخوانید

 معرفی فرهنگ ملی ایران بر پایه مطالعات جهانی «هافستد»

 

ترجمه: فاطمه سادات ابطحیان/ ویراستار: دکتر حمیدرضا نایبی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش