تشریح چهار عامل اقتصادی

 

رئیس کل بیمه مرکزی در همایش ملی بهره‌وری با اشاره به سه ضلع مثلث حوزه مالی، یعنی بانک، بورس و بیمه به تشریح جایگاه هر یک از آنها پرداخت.

به‌گزارش روابط عمومی انجمن بهره‌وری ایران، نقش بیمه در بهره‌‌وری و رشد اقتصاد کلان با حضور غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در دهمین همایش ملی بهره‌وری، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

 

آثار مخرب رشد اقتصادی منفی و پر نوسان

رئیس کل بیمه مرکزی که در نشست تخصصی «بهره وری و اقتصاد خرد و کلان» در دهمین همایش ملی بهره وری سخن می گفت در ابتدا با اشاره به برخی متغیرهای کلان اقتصادی گفت: متوسط نرخ رشد اقتصادی از ابتدای دهه 1390 تا پایان سال ۱۳۹۷، ۱.۴ درصد بوده است. اقتصاد ایران در برخی از سال‌های مورد بررسی، نرخ رشد منفی را تجربه کرده و علاوه بر این، نرخ رشد اقتصادی از ابتدای دهه 1390 تا کنون با نوسانات زیادی همراه بوده است. هر دوی این موارد یعنی نرخ رشد منفی و نوسان نرخ رشد، آثار مخربی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

سلیمانی در ادامه گفت: در کنار نرخ رشد پایین و پر نوسان اقتصادی، آمارها نشان می‌دهند که نرخ رشد تشکیل سرمایه، منفی و نرخ رشد پایه پولی صعودی و در این میان، سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی صفر بوده است.

وی در رابطه با سهم صفر بهره‌وری در رشد اقتصادی در ایران گفت: مقایسه جایگاه بهره‌وری در رشد اقتصادی سایر کشورها با ایران نشان می‌دهد در کشورهای دیگر، بهره‌وری در رشد اقتصادی و بهبود متغیرها و شاخص‌های اقتصادی نقش مثبت داشته است و این موضوع، ضرورت ارتقای بهره‌وری در ایران را نشان می‌دهد.

 

نابسامانی اقتصادی، دلیل گرایش جامعه به امور کوتاه‌مدت

سلیمانی در ادامه با اشاره به استقبال اخیر جامعه از بورس گفت: در شرایطی که متغیرهای اقتصادی عملکرد قابل قبولی را از خود نشان نمی‌دهند، جامعه به سمت امور کوتاه‌مدت حرکت می‌کند. در چهار ماه نخست سال جاری ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شده است. آن آنچه که در این میان لازم است مورد توجه قرار گیرد هدف این سرمایه‌گذاری‌هاست. است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم هدف ورود این حجم از نقدینگی به بورس سرمایه‌گذاری نبوده و افراد به دنبال کسب سود و خروج از این بازار در کوتاه مدت هستند. ما همین رفتار را پیش از بورس در سایر بازارها نیز تجربه کرده بودیم. پیش از این، نقدینگی به بازار زمین، مسکن و خودرو وارد شده بود.

وی بروز چنین اختلال‌هایی را در بازارهای گوناگون، نشانه‌ای از نااطمینانی‌های اقتصادی و مباحث فرهنگی دانست و افزود: اهمیت تعمیق بازار سهام بر کسی پوشیده نیست و رئیس‌جمهور روحانی بیشترین حمایت را از بورس داشته است. با این حال به دلیل نااطمینانی‌های اقتصادی و مباحث فرهنگی، نگاه جامعه نسبت به این حمایت آن‌گونه که باید نیست. در واقع برداشت افراد از حمایت دولت از بازار سهام، نشان‌دهنده نوعی عدم اعتماد است و این نگاه در بین مردم وجود دارد که حمایت دولت از بورس، به دلیل تأمین کسری بودجه است و این طرز تفکر، نگران‌کننده‌ای است.

 

نقش بیمه در کاهش مطالبات معوق بانکی

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضلع سوم حوزه مالی یعنی بیمه پرداخت و با ارائه تعریفی از بیمه گفت: بیمه نوعی عقد است که در آن خدمتی غیر قابل رویت مبادله می‌شود. بیمه در ارتقای بهره وری نقش قابل توجهی دارد و می‌تواند با تقویت بهره‌وری، زمینه‌ساز رشد اقتصادی شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی نابهره‌وری‌های که با ترویج بیمه اصلاح‌پذیر هستند گفت: در زمینه بیمه صندوق خسارت و در زمان بروز بلایای طبیعی، شرکت‌های بیمه آمادگی جبران خسارت آسیب‌دیدگان را دارند. این در حالی است که رویکرد فعلی، پرداخت وام با نرخ سود پایین و اعطای کمک‌های بلاعوض است. در واقع با پرداخت این وام‌های بانکی به جای استفاده از خدمات جبران خسارتی که توسط بیمه‌‌ها قابل ارائه هستند، بدهی دولت به بانک‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره آسیب‌های اقتصادی این شیوه تأمین خسارت گفت: بخش عمده‌ای از این وام‌های بانکی هرگز به بانک‌ها بازگردانده نمی‌شوند و به مطالبات معوق بانکی تبدیل می‌شوند. این در حالی است که ترویج فرهنگ بیمه‌ای با توجه به نوع خدمات قابل ارائه خود می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی در نظام بانکی جلوگیری کند و در نهایت به بهبود سایر شاخص‌های اقتصادی بیانجامد.

 

حل بحران صندوق‌های بازنشستگی با ترویج محصولات بیمه‌ای

صندوق‌های بازنشستگی از دیگر موضوعاتی بود که رئیس کل بیمه مرکزی در دهمین همایش ملی بهره‌وری به آن پرداخت.

سلیمانی با اشاره به چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی و بحران‌های بالقوه این صندوق‌ها برای اقتصاد کشور گفت: مطالعات علمی در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد بیمه زندگی یا آنچه که در ایران به نام بیمه عمر شناخته می‌شود، موجب می‌شوند دولت و صندوق‌های بازنشستگی، با مسئولیت کمتر، کارایی بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: بیمه زندگی توسط سرمایه‌های خرد افراد فعالیت می‌کند. هم‌اکنون از ۸۰ هزار نمایندگی‌ فعال بیمه در کشور، 45 هزار نمایندگی در حوزه بیمه زندگی فعالیت می‌کنند و افراد می‌توانند با مبالغ اندکی از این خدمات بیمه‌ای و کارکردهای آن بهره‌مند شوند.

سلیمانی افزود: این خدمات، علاوه بر این که می‌توانند کاراتر شدن دولت و صندوق‌های بازنشستگی را به‌دنبال داشته باشند، خدمات متنوع‌تری را به خانوارها ارائه می‌دهند و در نهایت بهره‌وری را در سطح کلان اقتصاد، ارتقا می‌دهند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش