بهره‌وری در آلمان و فرانسه

 

انجمن بهره وری ایران در گزارشی به بررسی ساختار سازمانی بهره وری در آلمان و فرانسه پرداخته است.

 

کشورهای مختلف در جهان گام های متعددی را در زمینه ارتقای بهره وری برداشته اند که قطعا می تواند نقشه راه کشورمان در زمینه ارتقای بهره وری باشد. یکی از موضوعاتی که در همین زمینه می تواند موثر باشد بررسی ساختار سازمانی بهره وری در کشورهای مختلف است. بر همین اساس در این مطلب به سراغ دو کشور اروپایی آلمان و فرانسه رفته و ساختار سازمانی بهره وری در این دو کشور را مورد ارزیابی قرار داده ایم.

تعریف عمومی از بهره وری:

بهره وری رابطه بین حجم یا ارزش تولید انجام شده با امکانات و منابع مورد استفاده را توصیف و تبیین می کند و استفاده موثر و بهینه از منابع موجود را به منظور تولید کالا یا خدمات نشان می دهد. به طور کلی بهره وری رابطه بین تولید و مصرف را نشان می دهد.

تعریف سازمانی از بهره وری:

سازمان بین المللی کار در تولید محصولات مختلف ادغام چهار عامل زمین، سرمایه، کار و سازماندهی را ضروری م یداند. گفته می شود که نسبت ترکیب این عوامل در محصولات، معیاری برای سنجش بهره وری است.

آژانس بهره وی اروپا، بهره وری را درجه استفاده مناسب و موثر از هر یک از عوامل تولید معرفی می کند. این آژانس در تعریف دیگری که ارائه می دهد بهره وری یک بنگاه را دید گاه فکری آن در بهبود بخشیدن به وضعیت موجود می داند. بر اساس نظرات این سازمان انسان می تواند کارهایش را هر روز بهتر از پیش انجام داده و نتایج بهتری به دست آورد.

بر این اساس در این گزارش به بررسی ساختار سازمانی بهره وری در دو کشور آلمان و فرانسه پرداخته خواهد شد.

آلمان:

The Federal Ministry of Economic Affairs and Energy (BMWi)

در کشور آلمان وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال (BMWi) وظیفه ی تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به بهره وری را بر عهده دارد، همچنین کارشناسان خبره اقتصادی (The Council of Economic Experts) از ابتدای آگوست 2019 میلادی به عنوان هیات بهره وری ملی آلمان منصوب شدند. این کمیته در اصل در سال 1963 میلادی به عنوان یک نهاد دانشگاهی مستقل به منظور مشاوره به سیاست گذاران آلمان در مورد سیاست های اقتصادی، با هدف ارزیابی توسعه اقتصاد کلان آلمان تشکیل شد که از سال 2019 از یک نهاد دانشگاهی به هیات بهره وری ملی آلمان تبدیل شد و فعالیت های خود را ادامه داد.

همچنین چندین موسسه تحقیقاتی در حوزه اقتصاد به صورت مستقل (خصوصی و دولتی) عملکرد بهره وری، عوامل تعیین کننده و پیامدهای سیاسی آن را مطالعه می کنند. علاوه بر این، آنها ارتباط نزدیک با دانشگاه ها و موسسات محلی دارند که لیست این دانشگاه ها و موسسات به شرح ذيل است.

Centre for European Economic Research (ZEW)

مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا

The German Institute for Economic Research (DIW Berlin)

موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان

The Kiel Institute for the World Economy (IFW)

موسسه kiel برای اقتصاد جهانی

The CESifo Group

CESifo یک شبکه تحقیقاتی جهانی و مستقل است. مأموریت آن پیشبرد تبادل دانش علمی بین المللی در مورد اقتصاد و سیاست های اقتصادی ، تقویت همکاری بین موسسه ifo و LMU است.

The Halle Insitute for Economic Research (IWH)

موسسه تحقیقات اقتصادی Halleژ

 

فرانسه:

the Conseil National de Productivité (CNP)

شورای ملی بهره وری فرانسه، Conseil National de Productivité (CNP) در 23 ژوئن 2018 میلادی تاسیس شد. این هیات از 11 اقتصاددان دانشگاهی مستقل تشکیل شده و رئیس آن فیلیپ مارتین، استاد اقتصاد و رئیس شورای تحلیل اقتصادی است(CAE).

CNP یک نهاد مستقل و غیرحزبی است که به نخست وزیر فرانسه و وزیر دارایی گزارش می دهد. هر عضو برای مدت دو سال منصوب می شود و قابل تمدید است.CNP  موظف به تهیه گزارش سالانه، سازماندهی و مشاوره با اتحادیه های کارگری و سازمان های کارفرمایی است. در صورت لزوم، نظرات این سازمان ها  را می تواند به گزارش پیوست شود.

اعضای شورا می توانند برای انجام تحقیقات و دسترسی به مطالب مفید با نهادهای مربوطه و ادارات دولتی مشورت کنند، این گزارشات در استقلال كامل از این موسسات و ادارات نوشته میشود.

دفتر مرکزی این هیئت در Stratégie France بوده که یک اتاق فکر عمومی مستقل وابسته به دفتر نخست وزیر است.

در پایان موضوعی که حائز اهمیت است این است که یکی از دلایلی که موجب شده نرخ بهره وری در کشورهای اروپایی بالا باشد، جایگاه مناسب و ساختار علمی این نهاد است. آن گونه كه به نظر می رسد در این کشورها نهاد های دولتی در حوزه بهره وری صرفا وظیفه نظارتی و حمایتی دارند و وظیفه اصلی بر عهده نهاد های مستقل و غیر حزبی موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی است. 

 

منابع:

https://ec.europa.eu/info/index_en

http://www.oecd.org

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش