مقاله"تاثیر امید آفرینی بر بهره وری منابع انسانی"

 

 

مقاله"تاثیر امید آفرینی بر بهره وری منابع انسانی" اثر آرمین کاکایی نژاد، قاسم رضایی  ، محمدرضا فیلی زاده، کامبیز موجی

هدف این مقاله بررسی تاثیر امید آفرینی بر راندمان نیروی انسانی در چارچوب یک کارخانه تولیدی (کارخانه کابلسازی ایران) است روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی است . در این تحقیق عواملی که در سازمان باعث افزایش امید آفرینی می باشند شناسایی گردیدند که شامل جلسه با مدیران جهت شفاف سازی، ایجاد دوره های آموزشی جهت رشد کارکنان، سیستم ازریابی عملکرد عادالنه و شفاف، سیستم پاداش دهی و انگیزشی عادلانه و شفاف میباشد . سپس تاثیر آن بر بهروری و راندمان منابع انسانی که شامل دوباره کاری ها ، تاخیر در ورود به سازمان ، زمان راه اندازی دستگاه ها،سرعت تولید، میزان ضایعات ، نرخ خرابی دستگاه ها ، میباشد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. و در نهایت فرضیه اصلی پژوهش یعنی"امید آفرینی بر بهره وری منابع انسانی موثر است" مورد تایید قرار گرفت.
در جهان امروزی، رشد و پیشرفت سریع تکنولو ژی و فناوریها، تغییرات گسترده ای در محصولات و خدمات را موجب شده و از طرفی تنوع نیازها وخواسته های مشتریان نیز به شدت در حال افزایش است (پژوهش جهرمی، 1397)سازگار شدن و مدیریت این تغییرات، عنصراصلی موفقیت هرسازمانی است. که همواره یکی از ستونهای موفقیت هر سازمانی ، منابع انسانی آن سازمان می باشد. شناخت و نگهداری از منابع انسانی صرفاً نگه داشتن افراد در سازمان نیست، بلکه جوش دادن آنها با سازمان و ایجاد همبستگی متقابل فردو سازمان است. چه بسا افرادی که سالها در سازمان میمانند،ولی عامل ماندن آنها اجبار است و در این صورت نه تنها باری از دوش سازمان برنمیدارند، بلکه اگرفرصت پیدا کنند، بار سنگینی بردوش سازمان میگذارند. مدیریت منابع انسانی به عنوان مجموعه ای از سیاست ها، شیوه ها و سیستم هایی که بر روی رفتار، نگرش و عملکرد اعضاءسازمان به منظور افزایش رقابت و توانایی یادگیری آنهاو در نهایت ایجاد فرهنگ یادگیری تاثیر می گذارد، تعریف شده است (گمز و همکاران2008،؛ رازوک و همکاران2009،) یکی از دلایلی  که باعث ایجاد بهره وری و بهبود عملکرد منابع انسانی می گردد بینش آنها به سازمان و حس نا امیدی و یا امید به آینده خود در سازمان و امید به آینده سازمان در زمان آینده است.

این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات، توصیفی– تحلیلی، است. نمونه آماری پژوهش را 120 نفراز کارکنان کارخانه کابلسازی ایران واقع در استان فارس شهر شیراز که تمامی کارکنان کارخانه می باشند را تشکیل می دهند.
برای آنکه کارکنان سازمان ، از انجام کارشان به هیجان بیایند و یا آن کار را با هیجان، انرژی ، تعهد ، و دلبستگی تام وتمام انجام دهند باید 4 شرط همزمان وجود داشته باشد : -1 هدفی ارزشمند و با معنی وجود داشته باشد -2 بتوانند پیشرفت شان را اندازه گیری کنند -3 روی دستیابی به اهداف کنترل داشته باشند -4 برای آن کار پاداش برانگیزاننده و با معنی وجود داشته باشد.

بعد از گذشتن شش ماه از پیاده سازی این پروژه سپس تاثیر آن بر بهره وری و راندمان منابع انسانی که شامل دوباره کاری ها ، تاخیر در ورود به سازمان ، زمان راه اندازی دستگاه ها، سرعت تولید، میزان ضایعات و نرخ خرابی دستگاه ها میباشد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. که نتایج زیر به دست آمد و نشان دهنده این موضوع بود که امید آفرینی بر بهره وری منابع انسانی موثر است و فرض پژوهش تایید می گردد.
فایل مقاله جهت دانلود:تاثیر امید آفرینی بر بهره وری منابع انسانی.pdf

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش