اهم نکات دکتر محمدرضا عارف؛ معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی

 

 

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تکریم و معارفه معاون رئیس‌جمهور و رئیس این سازمان، خطاب به سازمان استخدامی و اداری کشور تأکید کرد: جز براساس ضوابط یک نفر را هم نپذیرید، به نیابت از رئیس‌جمهور می‌گویم، اگر آقای پزشکیان هم کسی را معرفی کرد که شرایط نداشت، شرعا و قانونا حق استخدام او را ندارید.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کردند: قرار بود بوروکراسی کاهش یابد، اما شرایط بدتر شده است که یک دلیل به‌خاطر قوانین متعدد است. افزایش بهره‌وری یک هدف دیگر است که شعار آن داده شده، ولی چه اتفاقی افتاده است؟ هزینه تولید در ایران خیلی بالاتر از سایر کشورهاست. قیمت گندم خود را با کجا می توانیم مقایسه کنیم؟ بهره‌وری در حد شعار باقی مانده است.

وی اضافه کرد: افزایش بهره‌وری برای ما حیثیتی شده است. سازمان بهره‌وری با همکاری سازمان اداری و استخدامی برای افزایش بهره‌وری تلاش کنند. باید تعارف را کنار گذاشت. گاهی یک تشکیلات موازی به خاطر یک فرد ایجاد می‌شود. از این تشکیلات موازی کم نداریم. قصد دعوا نداریم، ولی باید در چارجوب برنامه‌ها جلو برویم. فردی بیکار می‌شود که محترم است و حکم می‌گیرد و یک اتاق می‌گیرد بعد مجموعه دو و سه هزار متری می‌گیرد و تشکیلات موازی ایجاد می‌شود. سازمان اداری و استخدامی باید به این مسائل بپردازد.
به گفته عارف، حکمرانی دانایی‌محور شاید دو دهه پیش شعار بود، اما الان دیگر این شعار نیست بلکه الزام است.
وی ادامه داد: جواب منفی دادن، هنر نیست. وقتی جواب منفی می‌دهیم باید راهکار بدهیم و قانع کنیم که درخواست بی‌مورد بوده یا اگر درخواست درست بوده باید راهکار بدهیم، باید مشکل‌گشایی کنیم.

لزوم اتصال پرداخت‌ها به خروجی‌ها و عملکرد به بهره‌وری

دکتر علاءالدین رفیع‌زاده، معاون رئيس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز با بیان اینکه به‌زودی اتفاق بسیار بزرگی در سازمان اداری و استخدامی کشور  رقم خواهد خورد، خاطرنشان کرد: دولت هوشمند، ساختار و اندازه دولت، سرمایه انسانی، ارزیابی عملکرد و بهره‌وری پنج محور اصلی در برنامه هفتم توسعه هستند، اما متأسفانه نمود فعالیت‌های ما در طول سه دهه گذشته در سطح عملیاتی مشخص نیست و مردم الکترونیکی‌شدن فرایندها را حس نمی‌کنند.

وی بیان کرد: ما نیازمند تربیت مدیران و کارشناسان حرفه‌ای هستیم و نه صرفا علمی و نظری. در این میان فلسفه وجودی مرکز آموزش مدیریت دولتی به‌عنوان سازمان وابسته نیز همین بوده است.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مرکز آموزش مدیریت دولتی باید مدیران و کارشناسان حرفه‌ای تربیت کند و آموزش‌های ما اثربخش باشد، اظهار کرد: قرار بود در نظام مدیریت عملکرد، پرداخت‌ها را به خروجی‌ها و عملکرد را به بهره‌وری متصل کنیم و از آن به‌عنوان یک ابزار برای تشخیص آسیب‌های نظام اداری استفاده و بدینوسیله مسیر تحقق بهره‌وری را طی کنیم. اگرچه در این مدت تلاش‌هایی صورت گرفته اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. دلیل آن این است که علی‌رغم وجود بستر قانونی و دانش فنی، در اجرا و عملیات خیلی موفق نبودیم و درک صحیحی از بوروکراسی سطح خیابان نداریم.

رشد اقتصادی بدون بهره‌وری امکان‌پذیر نیست

همچنین رئیس سابق سازمان اداری و استخدامی کشور بهره‌وری را یکی از خروجی‌های بزرگ نظام در برنامه هفتم معرفی و تصریح کرد: رشد اقتصادی بدون بهره‌وری امکان‌پذیر نیست. اگرچه در سه سال گذشته در بعضی بخش‌ها شرایط خوبی نداشتیم، اما امروز در حوزه نفت، جزو دستگاه‌هایی هستیم که بهره‌وری ما به شدت بالا رفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید از حکمرانی گمانه‌محور به سمت حکمرانی داده‌‌محور حرکت کنیم، گفت: ما این کار را در سازمان شروع و یک معاونت برای حکمرانی ایجاد کردیم. استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نو در اداره و حکمرانی کشور، باعث کاهش فساد و مراجعات و افزایش شفافیت، بهره‌وری و رضایت مردم می‌شود.

لطیفی ضمن انتقاد از اینکه بعضی از دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های خارج از حوزه مأموریت خود انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: ما در برنامه هفتم این مهم را پیش‌بینی کردیم که هر دستگاه به مأموریت اصلی خود برگردد. امروز عمده بودجه کشور صرف حقوق و دستمزد می‌شود و تنظیم‌گری حقوق و دستمزد با شورای حقوق و دستمزد است و این شورا در اختیار سازمان اداری و استخدامی است .

وی حضور رئیس‌جمهور شهید در سازمان اداری و استخدامی کشور را یکی از افتخارات خود در دوره مسئولیتش برشمرد و گفت: حتما باید از ظرفیت جوان‌ها در دولت استفاده شود تا کنترل ما از بخشنامه‌محور به سامانه‌محور و نظامات اداری ما از نظام سنتی به نظام هوشمند ارتقاء پیدا کند.

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش